De overlevenden - Jane Harper RECENSIE

Recensie: De overlevenden - Jane Harper

Het leven van Kieran Elliot veranderde voor altijd op de dag dat een roekeloze fout tot verwoestende gevolgen leidde. Het schuldgevoel achtervolgt hem nog steeds en speelt opnieuw op tijdens een familiebezoek aan de kustplaats waar hij opgroeide. Maar wanneer er een lichaam wordt gevonden op het strand, komen lang verborgen geheimen bovendrijven...

De overlevenden is een moordmysterie, dat zich voornamelijk richt op twee vrouwen die meer dan 10 jaar na elkaar om het leven zijn gekomen. Het verhaal draait vooral om Kieran, zijn familie en een kleine groep vrienden. De overlevenden speelt zich af in Evelyn Bay, een kleine kustplaats in Tasmanië. Jane Harper omschrijft Evelyn Bay als een prachtige, sfeervolle omgeving. Jane heeft veel aandacht voor detail en schrijft over de hechte, maar soms ook verstikkende lokale gemeenschap. Door haar gedetailleerde manier van schrijven, kun je het stadje als het ware helemaal voor je zien. Maar niet alleen Evelyn Bay komt door Jane's gedetailleerde manier van schrijven helemaal tot leven. Dit geldt ook voor de personages in het boek. De personages zijn realistisch en oprecht en De overlevenden bevat herkenbare dialogen. Jane heeft veel aandacht voor detail, maar misschien soms iets teveel, waardoor het verhaal soms een beetje langzaam gaat.

Ondanks dat je ontzettend nieuwsgierig bent naar de afloop, grijpt het mysterie je niet zoals bij sommige andere boeken. Wel is het tijdens het lezen lastig om de dader te achterhalen. Door bepaalde informatie krijg je wel vermoedens, maar tot het einde van het boek blijft het lastig om iemand echt te 'verdenken'.

De flashbacks naar de storm van 12 jaar geleden, zijn soms verwarrend. Ze komen soms tussen andere alinea's door, waardoor je soms meerdere stukken moet herlezen om weer even te begrijpen waar het over gaat. Toch zijn de gebeurtenissen van vroeger en nu op een mooie manier met elkaar verweven en vallen aan het einde van het boek veel puzzelstukjes op hun plek.

De overlevenden gaat niet alleen over de tragedie tijdens de storm en de vermissing van nu, maar is ook een verhaal over verdriet en schuld. Het verdriet om het verlies van een dierbare komt op een ontzettend mooie manier naar voren. Je merkt dat het de persoonlijkheid van mensen heeft veranderd, maar dat sommige mensen bepaalde herinneringen ook helemaal kwijt zijn. Daarnaast komt ook de zorg van een familielid dat aan dementie lijdt naar voren in dit verhaal.

Een langzaam mysterie, maar wat zich afspeelt in een prachtige sfeervolle omgeving, met goed neergezette personages!

Recensie: De overlevenden - Jane Harper

De overlevenden

1  2  3  4  5

De nieuwe, ijzersterke thriller van prijswinnaar Jane Harper
    Het leven van Kieran Elliott veranderde voorgoed op de dag dat een enkel, roekeloos besluit een dramatisch gevolg kreeg.
    Het schuldgevoel dat hem nog altijd achtervolgt, speelt op tijdens een familiebezoek aan de kleine kustplaats waar hij opgroeide. Kierans ouders hebben het niet makkelijk in deze stad, waar ieders geluk afhankelijk is van de genadeloze zee.
    Wanneer er een lichaam wordt gevonden op het strand, komen lang verborgen geheimen bovendrijven. Een gezonken boot, een vermist meisje, en alle vragen die nooit zijn weggespoeld…