Rookgordijn - Jørn Lier Horst en Thomas Enger RECENSIE

Recensie: Rookgordijn - Jørn Lier Horst en Thomas Enger

Om klokslag twaalf uur op oudjaarsavond is journalist Emma Ramm getuige van een explosie in het centrum van Oslo. De politie vermoedt dat er sprake is van terrorisme, zeker als er niet lang daarna een tweede bom ontploft. Toch wordt de aandacht van rechercheur Alexander Blix getrokken door een van de slachtoffers: Ruth-Kristine Smeplass, wier dochtertje Patricia tien jaar geleden verdween. Dan ontvangt haar ex-partner een foto van het meisje, wat lijkt te suggereren dat ze nog leeft... Ook Ramm duikt op de zaak, haar manier om de aanslag te verwerken. Zo kruisen de wegen van Blix en Ramm opnieuw, en trekt door hun inspanningen langzaam de mist op rond de verdwijning van Patricia.

In 2012 ontstond bij thrillerauteurs Jørn Lier Horst en Thomas Enger het idee om samen iets te gaan doen. Het duurde even voor dat 'iets' concreet vorm kreeg, maar in 2020 verscheen hun gezamenlijke debuut Nulpunt. Voor een vervolg hadden ze minder tijd nodig. Rookgordijn is het tweede deel in de serie over rechercheur Alexander Blix en journalist Emma Ramm.

Rookgordijn is een typische Scandinavische thriller, die leest als een trein. Het is aan niets te merken dat hier twee schrijvers aan gewerkt hebben. Het verhaal loopt vloeiend, zonder dat er sprake is van stijlverschillen. Knap werk van Horst en Enger! Het andere 'typische' element is dat het boek is opgebouwd uit korte hoofdstukken waarin de perspectieven van verschillende personages elkaar afwisselen. We volgen niet alleen hoofdpersonen Blix en Ramm, maar kijken door de ogen van wie er op dat moment toe doet.

Als tweede deel in een serie lijkt Rookgordijn wel enige voorkennis te veronderstellen. Blix en Ramm worden niet uitgebreid geïntroduceerd en zelfs de uitwerking van hun personages is vrij beperkt. Voor wie Nulpunt niet gelezen heeft, zijn ze ook een bijzonder duo. Rechercheur Blix en journalist Ramm hebben duidelijk iets meegemaakt samen waardoor ze een sterke band met elkaar hebben. Maar om te weten hoe dat zit, moet je toch echt het vorige boek lezen. Wat dat betreft word je in Rookgordijn slechts beperkt geïnformeerd.

Daarbij valt de samenwerking tussen Blix en Ramm wat tegen voor een serie over een duo. Echt samenwerken doen ze namelijk niet. Ja, ze onderzoeken hetzelfde en hebben af en toe contact met elkaar, maar ze lijken er weinig belang bij te hebben dat de ander eerder ontdekt hoe het zit dan zijzelf. Wat dat betreft is het voor de variatie fijn dat het verhaal vertelt wordt vanuit meerdere perspectieven, ook vanuit mensen die niet aan het onderzoek deelnemen maar gewoon iets meemaken. Rookgordijn kan soms wat zakelijk zijn, echt de beschrijving van een onderzoek. En het roept stiekem toch ook de vraagt op hoe Horst en Enger hun duo in de toekomst bij elkaar gaan houden...

Desondanks weten Horst en Enger de lezer in hun greep te krijgen en ben je zomaar bij de laatste van de ruim driehonderd pagina's. Op hoog tempo ontvouwt zich een misdaadmysterie waarbij de puzzelstukjes langzaam op hun plek vallen. Geheimzinnig blijft het niet tot het einde, want op een gegeven moment is het plaatje wel duidelijk. Rookgordijn is ook bijna meer het verhaal van een cold case dan een thriller, hoewel het boek zeker een knallende start en een spannende ontknoping kent.

Blix & Ramm 2 - Rookgordijn

1  2  3  4  5

Het tweede deel in de razendspannende Noorse thrillertrilogie van Jørn Lier Horst & Thomas Enger.

Op oudjaarsavond wordt Oslo opgeschrikt door een explosie. Alles wijst in de richting van een terroristische aanslag.
    Onder de gewonden bevindt zich iemand die Alexander Blix goed kent. Ruth-Kristine Smeplass is de moeder van Patricia, die tien jaar geleden op tweejarige leeftijd werd ontvoerd. Blix was toen betrokken bij het onderzoek, maar er is nooit een spoor van het meisje gevonden.
    Als de vermissing opnieuw in het nieuws komt, raakt verslaggever Emma Ramm geïntrigeerd door de nooit opgeloste zaak. Blix en Ramm bundelen opnieuw hun krachten in een poging het rookgordijn rond de verdwijning van Patricia te laten oplossen.

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk