Exit - Belinda Bauer RECENSIE

Recensie: Exit - Belinda Bauer

Exit, geschreven door Belinda Bauer, gaat over de 75-jarige Felix Pink die werkt als Exitier. Hij is vrijwillig aanwezig wanneer terminaal zieke mensen afscheid nemen van het leven. Felix doet dit werk met veel respect en volgt de regels netjes. Totdat ze bij een client een grote fout maken en er ineens heel veel gebeurt. Felix is op de vlucht voor de politie en zijn baas wordt aangehouden op verdenking van moord. In Exit gaat Felix op zoek naar de waarheid, waaruit een prachtige en onverwachte vriendschap ontstaat.

De verhaallijn van Exit is onverwachts en origineel. Er gebeuren verschillende dingen die je niet aan ziet komen wanneer je aan het verhaal begint. Het is interessant om een kijkje te krijgen in de gedachtes van een 75-jarige man. Daarnaast gebeurt er in het begin van het verhaal heel veel waardoor je als lezer ook niet helemaal zeker bent wie verantwoordelijk is voor de fouten die zijn gemaakt. Vrij aan het begin van het verhaal wordt één personage verdacht gemaakt. Desondanks is de onthulling van het verhaal zeer verrassend.

De schrijfstijl van Belinda Bauer is prima. Het boek leest gemakkelijk weg en is op sommige momenten ontzettend spannend. Deze momenten worden alleen afgewisseld met momenten waarin de spanning ver te zoeken is. Deze stukken zijn soms onnodig langdradig en er worden erg veel irrelevante details gedeeld. Dit ondersteund het verhaal niet echt en haalt de spanning ook een beetje weg uit het verhaal.

De hoofdpersonage van Exit is Felix Pink. Het meeste deel van het verhaal krijg je mee vanuit zijn perspectief. Je leert hem hierdoor kennen en leeft echt met hem mee. Verderop in het verhaal komen ook een aantal andere personages aan het woord. Dit zijn politieagent Calvin, Skipper Cann en Reggie Cann. De toegevoegde waarde van deze personages is dat zij een andere blik werpen op de gebeurtenissen en de lezer daardoor voorzien van meer informatie, waarover de hoofdpersoon niet beschikt.

Al met al is Exit een onverwachts en origineel verhaal met spannende stukken en interessante personages. Helaas worden de spannende stukken afgewisseld met erg langdradige en onnodige stukken wat het verhaal niet altijd veel goed doet. Om deze reden krijgt het boek dan ook vier hartjes. Ondanks dat is het zeker een verhaal om aan te raden.

Recensie: Exit - Belinda Bauer

Exit

1  2  3  4  5

Wanneer de 75-jarige Felix Pink de woning aan Black Lane binnengaat, kan hij niet vermoeden dat zijn gezapige leventje op zijn kop zal komen te staan. Hij is ter plekke uit naastenliefde, om een terminaal zieke man gezelschap te houden tot zijn laatste ademtocht, zodat hij niet alleen is wanneer hij sterft.
    Maar vijftien minuten later is Felix op de vlucht voor de politie, nadat hij de grootste fout van zijn leven heeft gemaakt. Hoe dit heeft kunnen gebeuren, weet hij niet, maar Felix is vastberaden om erachter te komen wat er misgegaan is, en wie daarvoor verantwoordelijk is.