De pop - Yrsa Sigurdardottir RECENSIE

Recensie: De pop - Yrsa Sigurdardottir

De pop van Yrsa Sigurdardottir is alweer het vijfde deel van de serie rondom Huldar en Freyja. In De pop lezen we hoe het meisje Rósa samen met haar moeder gaat vissen. Tijdens het vissen vinden ze een pop in het water, die ze mee naar huis nemen. ’s Nachts wordt er ingebroken, vindt de moeder van Rósa de dood en is de pop verdwenen. Vijf jaar later worden er in diezelfde oceaan menselijke resten gevonden. Huldar buigt zich over de zaak en moet zien uit te vinden van wie die menselijke resten zijn en hoe ze in de oceaan terecht zijn gekomen. Ondertussen heeft Freyja te maken met een misbuikzaak van een werknemer bij de gemeentelijke Kinderbescherming. Een jongen genaamd Tristan beweert dat de werknemer Bergur hem heeft misbruikt. De enige die zijn verklaring kan ondersteunen is het meisje Rósa, maar die is sinds een aantal dagen vermist. Omdat Huldar moet wachten op resultaten van de identiteit van de twee slachtoffers, besluit hij zich aan te sluiten bij de zaak van Freyja en hun te helpen bij het ondervragen van andere jongeren en om te proberen Rósa te vinden. Maar hoe meer Huldar zich met de zaak bezighoudt, hoe meer hij ervan overtuigd raakt dat zijn zaak en deze misbruikzaak iets met elkaar te maken hebben. En de vermiste Rósa lijkt de spin in het web te zijn…

De pop is zoals gezegd alweer het vijfde deel van deze serie rondom politieagent Huldar en kinderpsychologe Freyja. Alhoewel de moordzaak in dit boek losstaat van de andere delen wordt er wel verwezen naar gebeurtenissen uit de eerdere delen. Met name komen het privéleven van Freyja en Huldar ook in dit boek weer aan bod. Het is dus wel aan te raden om eerst de andere delen te lezen, voordat je aan De pop begint.

Yrsa Sigurdardottir weet met De pop weer een huiveringwekkend verhaal neer te zetten, waarbij er een speelgoedpop centraal lijkt te staan. De auteur weet de lezer continu op het puntje van zijn stoel te houden door de prettige, vlotte schrijfstijl en de soms gruwelijke details die ze in haar boeken verwerkt.

Het verhaal van De pop van Yrsa Sigurdardottir zit bijzonder goed in elkaar. De proloog maakt je al ontzettend nieuwsgierig naar de rest van het verhaal en je vraagt je af hoe alles verband met elkaar zal houden. Wanneer je eenmaal verder leest krijg je als lezer verschillende zaken voor je kiezen. Je leest o.a. mee over de misbruikzaak en over de menselijke resten die in de oceaan worden gevonden. Je komt steeds meer te weten over beide zaken en hoe meer je te weten komt, hoe minder je er iets van lijkt te begrijpen. Alles lijkt op een bizarre manier met elkaar verbonden te zijn, maar als lezer heb je geen enkel idee hoe het verhaal in elkaar zal zitten. Zelfs de doorgewinterde thrillerlezer zal niet zo snel kunnen doorzien welke richting dit verhaal op zal gaan. Yrsa Sigurdardottir heeft een bijzonder ingewikkeld en ingenieus verhaal geschreven in De pop. En ondanks de ingewikkeldheid van het verhaal, is het nergens lastig om het verhaal te volgen. Ze weet alles zodanig op te schrijven dat je als lezer alles precies kan volgen zonder de draad kwijt te raken. En dat is knap met alle verschillende zaken en namen die aan bod komen.

Op het eind weet Yrsa Sigurdardottir alles perfect samen te laten komen in De pop en lees je met verbazing hoe het verhaal zich ontrafeld. Weer weet de auteur de lezer te verbazen met haar slimme plottwisten en het ingenieuze verhaal. En wanneer je denkt dat je nu echt alles over de zaak te weten bent gekomen, weet ze op het allerlaatste moment toch nóg een twist in het verhaal te verwerken!

De pop van Yrsa Sigurdardottir is weer een geweldige thriller die elke thrillerfan gelezen zou moeten hebben. De schrijfstijl is fijn, het verhaal zit fantastisch in elkaar en Freyja en Huldar zijn leuke personages om over mee te lezen. Kortom, een echte must read!

Recensie: De pop - Yrsa Sigurdardottir

De pop

1  2  3  4  5

Wanneer er een oude verweerde pop wordt gevonden in de netten van een vissersboot, neemt een vrouw die mee naar huis voor haar jonge dochter. Dit vriendelijke gebaar heeft echter grote gevolgen, en vijf jaar later worden in dezelfde oceaan de resten van een onbekend menselijk skelet gevonden. Maar in een land waar zowat iedereen elkaar kent lijkt het onmogelijk dat niemand weet van wie dit skelet kan zijn.
    Terwijl de zoektocht naar de identiteit voortduurt, doet Huldar onderzoek naar de moord op een dakloze drugsverslaafde en houdt Freyja zich bezig met een vermeende kindermishandeling in een pleeggezin. Er is een getuige die de zaken met elkaar zou kunnen verbinden, maar zij is onvindbaar: het meisje dat jaren geleden de pop cadeau kreeg.