The Dig - John Preston RECENSIE

Recensie: The Dig - John Preston

John Preston The Dig is een geromantiseerd verhaal over een opgraving in de zomer van 1939, gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis.

Edith Pretty is een rijke weduwe die een landgoed bezit op Sutton Hoo een schiereiland aan de Noordzee in Suffolk. Toen haar man nog leefde wilden zij opgravingen doen in de diverse grafheuvels die er op het landgoed zijn. Het is er niet echt van gekomen en nu Edith weet dat ze erg ziek is, wil ze deze droom alsnog realiseren. Haar wordt aangeraden de professionele 'graver' Basil Brown in te huren, hetgeen ze doet. Brown is geen archeoloog, maar hij heeft deelgenomen als graver of leider van opgravingsteams, aan diverse opgravingen en hij heeft er verstand van en gevoel voor. Na een mislukte poging bij de eerste heuvel, switcht Brown naar een andere heuvel en niet lang daarna vindt hij de resten van een grote boot: het praalgraf van een Anglo-Saksische heerser uit de zevende eeuw. Later blijkt dat dit een van de belangrijkste archeologische vondsten in Groot-Brittanië is geweest. Het Britisch Museum stuurt de archeoloog Charles Philips en een team om de opgraving over te nemen en Brown wordt naar de achtergrond gedreven. Alles wat in Brittanië wordt opgegraven valt onder de rechten van het Rijk, dus komt er een officieel team archeologen. Echter Edith Pretty laat het er niet bij zitten en spant een rechtzaak aan, die ze uiteindelijk ook wint. Haar land, haar schat. Zij bepaalt. Ze geeft Brown de rechten op opgraving terug en Philips zal moeten samenwerken met hem.

Een in onze ogen zeer primitieve opgraving uit 1939 is mischien niet een echt spannend onderwerp om een boek over te schrijven, maar als je eenmaal begint met lezen, neemt John Preston je met The Dig mee in een zeer intrigerend verhaal, waarbij een klein gegeven uitgroeit tot een gebeurtenis, waaraan diverse andere gebeurtenissen hun verloop ontlenen. Het is een verhaal met verborgen onderlagen, die je letterlijk tussen de regels door moet lezen, maar die The Dig zo'n mooie diepgang geven. Er is zoveel meer aan de gang dan alleen een opgraving, als je als lezer het tijdsvak in ogenschouw neemt. De normen en waarden in 1939 verschilden enorm van onze huidige ideëen en dan is er nog de dreiging van de komende Tweede Wereld Oorlog...

Er zijn eigenlijk drie hoofdpersonen in The Dig van John Preston. Edith Pretty, een vrouw die weet dat haar tijd beperkt is en die nog wat van haar dromen waar wil maken. Een kundige eenvoudige man, Basil Brown, die heel zijn leven lang voor een hongerloontje heeft gewerkt voor de grote heren, maar die nooit de erkenning en waardering zal krijgen die hij verdiend heeft, tot nu misschien... Een jonge vrouw, Peggy Piggot, die met haar man meekomt als deel van het Britisch Museum team. Zelf een kundige archeologe, maar ze is en blijft een vrouw en wordt daardoor neergezet als onnozel. Als haar man eigenlijk homoseksueel blijkt te zijn, iets wat je in die tijd niet openlijk mocht laten blijken, want dat was strafbaar, dan kun je je voorstellen dat Peggy Piggots leven nogal uiteen valt.

John Preston heeft een prettige open schrijfstijl, die lekker weg leest. Het boek is geschreven vanuit de optiek van diverse personages en leest bijna als een film. Natuurlijk is The Dig ook bekend van de Netflix film, maar het boek verschilt van de film. Het is meer waarheidsgetrouw, alhoewel ook het boek om romantechnische redenen afwijkt van de échte historische gebeurtenis. Alle hoofdpersonen hebben namelijk werkelijk bestaan. John Preston is een neef van Peggy en het verhaal is gevormd naar aanleiding van haar aantekeningen en de historische feiten.

The Dig van John Preston was voor mij in ieder geval een echte verrassing. Mooi geschreven. Een eenvoudig verhaal leek het, dat achteraf helemaal niet zo eenvoudig was. Al met al geef ik het boek zeker 5 hartjes omdat het simpelweg boeiend is.

Recensie: The Dig - John Preston

De opgraving

John Preston

27 mei 2021

ISBN 9789403149813
    Uitgever Cargo
    240 pagina's

Cargo

1  2  3  4  5

In de zomer van 1939 besluit de rijke weduwe Mrs Edith Pretty om de vreemde heuvels nabij haar landhuis in Suffolk te laten onderzoeken in de hoop dat er misschien een oeroude schat begraven ligt. Een lokale amateur-archeoloog begint met de opgraving en het duurt niet lang voordat hij iets ontdekt, het blijkt een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen van heel Engeland. Terwijl in het hele land angstvallig voorbereidingen worden getroffen voor de naderende oorloog tegen nazi-Duitsland ontstaat er rond de opgraving Sutton Hoo een intense strijd tussen archeologen om de grootste Angelsakische schat ooit ontdekt bloot te leggen. Steeds meer mensen raken betrokken bij de opgraving, en jaloezie, ambitie en liefde bepalen de koers van een lange zomer aan de kust van de Noordzee. The Dig (De opgraving) is een aangrijpend meesterwerk over een ogenschijnlijk kleine gebeurtenis met verrassend veel verborgen lagen. Het verschijnt voor het eerst in Nederlandse vertaling.