Smokey Goodness Lowlands BBQ - Jord Althuizen RECENSIE

Recensie: Smokey Goodness Lowlands BBQ - Jord Althuizen

Bij mijn vorige recensie van Smokey Goodness zei ik al dat de inspiratie bij Jord Althuizen en zijn team ogenschijnlijk nooit ophoudt omdat er steeds weer nieuwe boeken verschijnen. Slechts vijf maanden na het verschijnen van "BBQ Feast on fire' verscheen het boek dat nu voor me ligt: Lowlands BBQ. Het is óók nog eens het dikste barbecueboek van Smokey Goodness. Nog steeds volop inspiratie dus! Deze keer met producten die specifiek goed verkrijgbaar zijn in Nederland en België. Voor mij zelf is er één verschil: Inmiddels heb ik ook een Kamado-barbecue en leveren de boeken van Smokey Goodness dus extra inspiratie op. Bovendien kwam Lowlands BBQ op een heerlijk moment, precies voor het begin van het barbecueseizoen.

Lowlands BBQ is inderdaad een fors boek met dezelfde stoere uitstraling als de andere boeken van Smokey Goodness. Bladerend door het boek vallen vooral de grote stukken vlees op. Bijzonder zijn ook de foto's waarop schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters zijn gerestyled en waarbij vlees een hoofdrol speelt. Foto's spelen sowieso een belangrijke rol in Lowlands BBQ en de andere boeken van Jord Althuizen. Smokey Goodness is vooral een beleving en die blijkt vooral uit de beelden.

Natuurlijk mag een inleiding niet ontbreken. Voordat je begint met barbecueën moet je weten wat voor jou een goede barbecue is én welke kolen het meest geschikt zijn. Ook het vlees komt ter sprake. In Lowlands BBQ pleit Jord Althuizen uiteraard voor bijvoorbeeld een grasgevoerde koe uit eigen land. En het geldt zeker niet enkel voor rundvlees. Denk ook eens aan Barnevelds kippen of Bentheimer varkens. Iets duurder maar de investering meer dan waard volgens Jord Althuizen. Wanneer je je eerst nog wilt verdiepen in soorten barbecues en mogelijkheden kan je misschien beter één van de eerdere boeken van Smokey Goodness aanschaffen waarin dit uitvoeriger is beschreven.

Lowlands BBQ, wat sowieso al een aparte naam is voor een typisch Nederlands kookboek kent ook nog eens een hoofdstukindeling die volledig Engelstalig is. Ook wel weer leuk natuurlijk. In het eerste hoofdstuk, Smokeys snackbar vinden we een soort van snackbar gerechten, maar dan van of met behulp van de barbecue. Het frietje Zoervleisj staat hier nog op het verlanglijstje en natuurlijk spreekt ook de BBQ berenlul speciaal zeker tot de verbeelding.
Een lekker lang verhaal over barbecue wedstrijden vinden we terug in Competition Q, waaraan ook Jord Althuizen regelmatig deelnam, in binnen én buitenland.

Dat in de lage landen ook vis wordt gegeten weten we allemaal. Er staan dan ook zeker wel visgerechten in Lowlands BBQ, maar dat Jord's hart ligt bij vlees blijkt wel uit al zijn boeken. Vis blijft beperkt tot wat schaal- en schelpdieren  en onder andere een zalm, makreel en snoekbaars.

In het hoofdstuk 'The good stuff' vinden we een overzicht van barbecuerestaurants, slagers waar de fervente barbecue'er zeker goed terecht kan, boerderijen waar je het allerbeste vlees kan kopen wat je nodig hebt, online BBQ-vleesspecialisten en winkels voor barbecue benodigdheden. Zo is Lowlands BBQ dus zeker niet enkel een receptenboek.

Zelf maakte ik een heerlijke cote de boeuf (in plaats van een Porterhousesteak) met kruidenboter en een hamburger waarbij de Dutch weedburger als uitgangspunt gold. Natuurlijk zijn alle recepten goed te volgen, maar dat het niet altijd eenvoudig is merkte ik ook maar al te goed. Gelukkig vind Jord dat niet erg: Blijven experimenteren is één van de belangrijkste dingen van barbecueën! Gebruik Lowlands BBQ dus vooral als bron van inspiratie.

Smokey Goodness Lowlands BBQ

1  2  3  4  5

Voor Smokey Goodness Lowlands BBQ reist Jord Althuizen door Nederland en België. Hij geeft je een dubbele dosis barbecuerecepten, basics en tips. Voor beginners en doorgewinterde BBQ’ers. #BBQlokaal

Smokey Goodness Lowlands BBQ, het nieuwste en dikste BBQ-boek van Jord Althuizen ooit, heeft onze eigen Lage Landen als inspiratiebron. Bigger, better en dit keer geheel in onze eigen backyard. Ga mee op een vurige ontdekkingsreis en bijt je vast in de allerbeste kreeft, world-famous lamsvlees en award-winning rundvlees van eigen bodem? Met alle basisinfo over barbecueën en als bonus een ultieme BBQ-guide: de heetste BBQ-restaurants, de vetste BBQ-shops & de beste butchers van Nederland en België op een rij.

Dit kookboek is het nieuwste deel in de Smokey Goodness-serie. Eerder verschenen Smokey Goodness, Smokey Goodness 2, Smokey Goodness 3, Winter BBQ, No Worries BBQ, Burgers & BBQ Bites, BBQ Feast on Fire en Black Smoke.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane