Hij die niet bestaat - Valentijn Ringelberg RECENSIE

Recensie: Hij die niet bestaat - Valentijn Ringelberg

Een van de personages van Voorbij het Wederwoud is Kojvo. Hij is sympathiek en behulpzaam en reist met Phaun mee. Zijn bijnaam is echter 'Kinderdoder' en hij is verbannen. Dat doet je wel afvragen wie hij nu eigenlijk is en hoe hij aan deze verschrikkelijke bijnaam komt. In Hij die niet bestaat, een Vha'Rymn-novelle, doet Valentijn Ringelberg uit de doeken wat het verhaal van Kojvo is.

Kojvo is een O'khani-welp. Hij leert jagen van zijn moeder Deneh op de Zoutsteppe, hij leert voor zichzelf op te komen en zich nuttig te maken in de troep. Toch zijn er andere O'khana die het voortdurend op hem gemunt hebben. Op een dag wordt een troepje welpen meegenomen, maar Kojvo mag bij zijn moeder en de troep blijven. Dat maakt Kojvo's positie in de troep er niet beter op. Een tijdje daarna worden de O'khana opgezocht door hun vijanden, de Mensen. Dit is een bepalend moment voor de rest van Kojvo's leven.

Hij die niet bestaat is een boeiend en ontroerend verhaal. De jonge Kojvo komt voor een aantal zware keuzes te staan en heeft het daar moeilijk mee. Hij is dapper genoeg om zijn eigen weg te volgen, al kan niet iedereen zich daarin vinden. Hij staat voor zijn beslissingen en dealt met de gevolgen.

Al heeft de novelle Hij die niet bestaat maar een beperkt aantal bladzijden, toch weet Ringelberg er een compleet boek van te maken. Én de hoofdpersoon beleeft een levensbepalend avontuur én zowel Kojvo als enkele andere personages maken (verrassende) karakterontwikkeling door én dat op de achtergrond spelen zich politieke kwesties en andere zaken af die kleur geven aan de Vha'Rymn-wereld en waar we in de komende boeken vast nog meer van te weten gaan komen.

Het boek leest makkelijk en vlot. Bijzonder is dat de auteur nergens expliciet beschrijft hoe een O'khana eruit zien, maar dat je dat ook vrij snel accepteert. Het leuke daarvan is dat je voor jezelf een voorstelling maken van het wezen. Het is natuurlijk wel spannend om er ooit achter te komen hoe Ringelberg zich zelf een O'khani voorstelt. Het woord welpen stuurt je gedachten wel in een bepaalde richting.

Niet onbelangrijk is dat de cover van Hij die niet bestaat weer prachtig is. De omslag is uitgevoerd in vriendelijke zachte kleuren en trekt je gelijk de sfeer van het boek in. Het kan niet anders dan dat deze boeken opvallen in de boekwinkel. Binnenin is zowel voor- als achterin een kaart van de Vha'Rymn-wereld opgenomen, dat zijn altijd mooie extra's in een boek.

Valentijn Ringelberg heeft een interessante wereld met eigenzinnige wezens gecreëerd in de Vha'Rymn-boeken. Moest je er in het begin van Voorbij het Wederwoud even aan wennen, logisch bij een totaal andere wereld in een nieuwe fantasyserie, in Hij die niet bestaat voelt het al vertrouwd. Laten we hopen dat de serie uit nog veel meer delen en novelles gaat bestaan. De partner van Céli uit het eerste deel bijvoorbeeld, verdient ook wel haar eigen boek...

Vha'Rymn 1 - Hij Die Niet Bestaat

1  2  3  4  5

De O’khani Kojvo groeit op onder het toeziend oog van zijn moeder op de Zoutsteppe. Ze leert hem jagen, voor zichzelf opkomen en zichzelf nuttig te maken in hun troep. Toch zijn er andere O’khana die het op Kojvo gemunt hebben. Iets dat alles te maken heeft met het verleden van zijn moeder. Wanneer er op een dag een groepje welpen uit de troep worden meegenomen heerst er onrust op de Zoutsteppe. Ook de band tussen Kojvo en zijn moeder Deneh wordt op de proef gesteld als de O’khana worden opgezocht door hun gezworen vijanden: de Mensen. Als jonge jager zal Kojvo de sturing van zijn leven in eigen handen moeten nemen, een beslissing die hem niet gemakkelijk af zal gaan. Hij begint aan een nieuw avontuur die hem uiteindelijk de verschrikkelijke titel van Kinderdoder op zal leveren. Maar waar heeft hij die wrede bijnaam aan te danken? Je leest meer over zijn hartverscheurende noodlot in Hij Die Niet Bestaat. Hij Die Niet Bestaat speelt zich voor Voorbij het Wederwoud af en is een los te lezen avontuur.