De roos uit het beton - Angie Thomas RECENSIE

Recensie: De roos uit het beton - Angie Thomas

Tiener Maverick Carter probeert op zijn eigen manier om te gaan met de stempel 'zoon van'. De bende waar zijn vader een kopstuk was, heeft hem ook in de armen gesloten, maar is dat wel echt wat hij wil? Wanneer hij vader wordt, leert hij wat het is om verantwoordelijk te zijn voor een ander levend wezen en hij probeert uit alle macht het hoofd boven water te houden. Daarbij hoort ook afstand nemen van de King Lords, maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt...

Tupac blijft een grote bron van inspiratie voor Angie Thomas. Opnieuw haalt ze de mosterd voor haar (Engelstalige) titel bij de overleden rapper. Ook in het verhaal van komt Tupac hier en daar aan bod, zij het subtiel. Aangezien De roos uit het beton de prequel is van The Hate U Give, is het moeilijk om geen vergelijkingen te maken. Qua stijl zijn er weinig verrassingen. Thomas hanteert een schrijfstijl die passend is bij het verhaal en de personages. Het geheel voelt jeugdig en modern aan door het hanteren van specifieke termen, maar de 'streettaal' is niet zo overheersend aanwezig dat het storend zou werken op de leesbaarheid of dat het afstotend zou werken op de oudere lezers die minder binding hebben met dit taalgebruik.

De roos uit het beton is complexer qua thematiek dan THUG, maar voelt daardoor een stuk minder diepgaand. Je leert het hoofdpersonage Maverick wel goed kennen, maar er blijft een bepaalde afstand bewaard waardoor je nooit helemaal tot de kern van de problematiek, en het personage komt. Vriendschap, familie, verantwoordelijkheid en het beste van je eigen leven maken zijn de hoofdthema's die steeds vlot in elkaar overlopen.  Ook de impact die het verhaal op de lezer heeft is minder groot, doordat er niet één dramatisch voorval in het boek zit, maar het meer een verhaal is rond opgroeien in een milieu dat gedomineerd wordt door bendes en armoede. Hier blijft Thomas aan de voorzichtige kant, iets wat ze in The Hate U Give wat minder deed. Er zitten een paar heftige scènes in het boek, maar die zijn minder verbonden met een aanklacht en meer met de persoonlijke ontwikkeling van Maverick.

De roos uit het beton is voor de liefhebbers van The Hate U Give een boek dat meer achtergrondinformatie rondom de oudere personages geeft. Je begrijpt er de dynamiek die heerst ten huize Carter met betrekking tot de bendes uit de buurt beter door en dat alleen al maakt het het lezen waard. Thomas houdt het erg toegankelijk voor een breed publiek en brengt een mooie balans tussen positieve en negatieve gevoelens in beeld. Haar stijl sluit goed aan bij de doelgroep Young Adult, maar biedt weinig spannende uitdagingen op taalkundig vlak. Aimée Warmerdam heeft mooi werk geleverd met de vertaling. Het is niet altijd even makkelijk om een keuze te maken tussen behoud van een oorspronkelijke, engelstalige term of voor een vertaling te kiezen. De keuzes die ze maakte voelden overal goed aan.

De roos uit het beton

1  2  3  4  5

De prequel op The Hate U Give: het verhaal van Starrs vader

Er is één ding waar de zeventienjarige Maverick Carter zeker van is: een échte man zorgt voor zijn familie. Als zoon van een voormalig berucht bendelid doet Mav dat op de enige manier die hij kent: hij dealt voor de King Lords. Met het geld kan hij zijn moeder helpen, die zich met twee banen te pletter werkt om voor hen te zorgen terwijl zijn vader in de gevangenis zit.

Zijn leven is niet perfect, maar hij heeft een beeldschone vriendin en een neef die altijd achter hem staat, dus Mav heeft het gevoel dat hij alles redelijk onder controle heeft. Totdat hij erachter komt dat hij vader wordt...

Plotseling heeft hij een baby, Seven, die niet zonder hem kan. En hij komt er al snel achter dat drugs dealen, hard studeren en voor een pasgeboren baby zorgen moeilijker te combineren is dan hij dacht. Dus wanneer Mav de kans krijgt om het rechte pad te bewandelen, grijpt hij die met beide handen aan. Hij zal iedereen die hem bestempelt als hopeloos tuig hun ongelijk bewijzen.

Alleen is weglopen niet zomaar een optie, niet wanneer er King Lord-bloed door je aderen stroomt. Loyaliteit, wraak en verantwoordelijkheid dreigen Mav te verpletteren, zeker als er iemand van wie hij houdt op brute wijze wordt vermoord. Uiteindelijk zit er maar één ding op: Mav moet zelf ontdekken wat het betekent om een echte man te zijn.