Ademloos - Jennifer Niven RECENSIE

Recensie: Ademloos - Jennifer Niven

Claude verheugt zich al op de zomer. Ze is bijna afgestudeerd en heeft een leuke roadtrip gepland met haar beste vriendin. Maar dan wordt de vloer onder haar weggeslagen. Haar vader en moeder gaan uit elkaar en samen met haar moeder zal ze de zomer doorbrengen op een eiland aan de kust van Georgia om tot rust te komen. Aanvankelijk is ze heel boos dat haar leven zo door elkaar wordt geschud (want wat moet ze nou op zo'n klein, stom eiland?), maar dan leert ze Jeremiah Crew kennen. Die mysterieuze jongen zal haar leven voorgoed veranderen.

Jennifer Niven werd bekend met haar Young Adult-boek All the bright places, en ook Ademloos kan je binnen die leeftijdscategorie plaatsen. Claude is 17 à 18 jaar in het boek en is volop aan het ontdekken wat het volwassen leven juist inhoudt. Daar hoort het nemen van verantwoordelijkheid bij, maar een belangrijk deel van het boek gaat over de ontdekking van liefde en seksualiteit. Claude beleeft heftige emoties en experimenteert op verschillende vlakken, wat zeer herkenbaar is voor jongeren.

Aangezien het ontdekken van seksualiteit een belangrijk onderwerp is in Ademloos, kan je ook verwachten dat er een aantal seksscènes in het boek aanwezig zijn. Die scènes zijn heel mooi beschreven en zullen jongeren ongetwijfeld aanspreken omdat het op hun niveau en binnen hun leefwereld omschreven is. Het boek staat zeker niet vol van zulke scènes, er zijn nog heel wat andere onderwerpen die besproken worden. Verwacht dus zeker geen erotische roman als je hierin begint!

De schrijfstijl van Jennifer Niven is heel vlot leesbaar. Met eenvoudige taal weet ze de diepste gevoelens van Claude te beschrijven, zodat je je goed kan identificeren met het personage. Degenen die even oud zijn als Claude zullen zich zeker in haar gevoelens herkennen, en degenen die al wat ouder zijn zullen ongetwijfeld terug gekatapulteerd worden naar een tijd waarin ze alles onzeker aan het ontdekken waren.

Het einde van het boek gaat niet iedere lezer bekoren, want het is nu eenmaal geen leuk einde. Bovendien is het einde ook niet helemaal afgerond, er blijven nog vragen onbeantwoord. Zelf vond ik het einde wél goed passen bij het verhaal en het feit dat het nog niet helemaal afgerond is zorgde ervoor dat ik nog lang kon nadenken over verschillende vervolgscenario's.

Ademloos van Jennifer Niven is een prachtige Young Adult waarin het ontdekken van volwassenheid, liefde en seksualiteit centraal staat. Claude is een fijn personage om over te lezen, je leert haar diepste gevoelens en gedachten kennen tijdens het lezen. Een aanrader!

Recensie: Ademloos - Jennifer Niven

Ademloos

1  2  3  4  5

Een pageturner over een eerste liefde, een eerste keer en een eerste gebroken hart

'Hij. Ik. Ik. Hij. Wij. In elkaar verstrengeld. Zijn handen op mijn gezicht, in mijn haar, langs mijn rug, zijn vingers - vederlicht - op mijn huid, waar geen enkele jongen eerder was geweest. Maar het is meer. Het is modderige voeten en op slot gedraaide souterrains en bloedmanen en alles wat we tegen elkaar hebben gezegd toen er niemand meeluisterde.'

Nog een week te gaan, dan heeft Claude haar diploma op zak en gaat ze met haar beste vriendin op roadtrip. Het belooft een mooie zomer samen te worden voor ze naar verschillende universiteiten gaan. Maar vlak voor ze kunnen vertrekken, kondigt Claudes vader iets aan dat de vloer onder haar voeten wegslaat. Claude en haar moeder reizen halsoverkop af naar een klein, afgelegen eiland voor de kust van Georgia. Het wemelt er van de insecten, wilde zwijnen en alligators. Er is geen bereik en Claude kent er niemand. Ze vindt het er vreselijk... Tot ze Jeremiah Crew ontmoet, een mysterieuze, knappe jongen, die zo thuis is op het eiland dat hij er bijna één mee is. Ze hebben een onmiskenbare aantrekkingskracht. Beiden weten dat wat ze hebben niet langer zal duren dan deze zomer. Maar soms is één zomer genoeg.
    Een boek dat je onmogelijk neer kan leggen, over al die eerste keren om nooit te vergeten.