Woeker - Kenneth Oppel  RECENSIE

Recensie: Woeker - Kenneth Oppel

Vanuit het niets komen er overal op aarde vreemde planten op. De gitzwarte onverwoestbare stengels groeien ontzettend snel en huizen, akkers en straten raken overwoekerd. Giftige pollen verspreiden zich door de lucht, terwijl gigantische bloemen mensen en dieren opslokken. Wanneer drie tieners immuun blijken te zijn voor de planten, moeten ze op zoek naar antwoorden om de aarde te redden. Wat hebben Anaya, Seth en Petra met elkaar te maken en wat is hun geheim? De tijd dringt... want de invasie is begonnen.

Woeker is het eerste deel uit de Invasie-serie van Kenneth Oppel voor tieners van 12 jaar en ouder. Hierin maken we kennis met Anaya, Petra en Seth, drie tieners op de middelbare school die op het eerste oog niets met elkaar gemeen lijken te hebben. Anaya heeft enorm veel last van allergieën, Petra is het populaire meisje van de klas en heeft moeite met haar waterallergie en Seth verhuist van pleeggezin naar pleeggezin en laat zijn gevoelens en vreemde dromen los op het tekenpapier. Drie interessante personages die best aardig zijn uitgewerkt. Zo nu en dan hadden ze wellicht wat dieper uitgewerkt mogen zijn, maar het zijn geen alledaagse personages – dat blijkt zeker verderop in het verhaal – en gedurende het verhaal leer je ze steeds beter kennen en begin je ook meer mee te leven. Daarnaast groeien de drie tieners ieder op hun eigen manier.

De plot van Woeker zit goed in elkaar. Het idee van een invasie van allesverwoestende planten is leuk bedacht en daarnaast heeft Kenneth Oppel de plot goed uitgewerkt. Het verhaal komt rustig op gang en op het begin is het misschien even inkomen, maar al snel voert de nieuwsgierigheid de boventoon en kun je niets anders doen dan snel verder lezen.  Langzaamaan bouwt de spanning zich steeds verder op en maakt het verhaal steeds nieuwsgieriger naar wat er gaat gebeuren. Het einde zit vol  actie en vormt duidelijk het hoogtepunt van het verhaal.

De schrijfstijl van Kenneth Oppel is eenvoudig en vlot, passend bij de jongere doelgroep, en leest daardoor heel prettig weg. Het verhaal zit dan ook vol vaart, maar is zeker niet gehaast. Hij weet daarnaast thema's als vriendschap, jaloezie en 'anders zijn dan anderen' op een mooie manier te verwerken. Hierdoor geeft hij het verhaal een wat diepere laag mee.

Kenneth Oppel heeft met Woeker een spannend boek geschreven. Met interessante personages en een origineel plot kan het niet anders dan dat dit boek voor de jongere lezers ongetwijfeld heel wat leesplezier zal opleveren! En het goede nieuws is: de invasie gaat door in 2022!

Recensie: Woeker - Kenneth Oppel

De invasie 1 - Woeker

1  2  3  4  5

Een razend spannende serie voor lezers van 12 jaar en ouder.

Het begint met regen.
    En dan, uit het niets, komen er overal planten op. Hun gitzwarte en onverwoestbare stengels groeien ontzettend snel. Akkers, huizen en straten raken overwoekerd, overal op aarde. Giftige pollen worden door de lucht verspreid. Gigantische bloemen slokken mensen en dieren op.
    Drie tieners blijken immuun te zijn voor deze angstaanjagende planten. Anaya, Petra en Seth. Wat hebben zij met elkaar te maken? Wat is hun geheim? Ze moeten gauw op zoek naar antwoorden op deze vragen... want de invasie is begonnen.