Soul Boost - Kim Vercoutere & Marijke de Coninck RECENSIE

Recensie: Soul Boost - Kim Vercoutere & Marijke de Coninck

Soul Boost is een boost voor lichaam én geest. Dit boek biedt inzicht in een levensstijl die rekening houdt met jouw gezondheid, het klimaat en die meebeweegt met de natuur. Voeding geeft ons energie, maar volgens de schrijfsters van dit boek moet je zorg dragen voor je hele lichaam. Soul Boost is daarom opgebouwd uit verschillende onderdelen: 5 gerechten, 5 drankjes, 5 remedies, 5 bewegingen, basis kruideninfo en 2 dessertjes. Deze dragen allemaal bij aan een gezond lichaam en geest.

Kim, Marijke en Delphine starten met een waanzinnig voorwoord waarin ze zichzelf open en kwetsbaar opstellen. Het laat zien dat dit niet zo maar een veganistisch (kook)boek is, maar dat het een allesomvattende levensstijl bevat, waar zij allemaal door geïnspireerd zijn. Dit wordt gevolgd door een uitgebreide inleiding die laten zien waarom deze Soul Boost noodzakelijk is voor de mens en het milieu.

In Soul Boost wordt er vanuit gegaan dat iedereen een bepaalde CHI (KI) of energie heeft die centraal staat en aangeeft hoe hij of zij door het leven beweegt. Dit koppelen ze daarna aan de verschillende seizoenen. Het is volgens de dames namelijk van belang dat je met de natuur mee leeft. Je krijgt daarom per seizoen wat do's en don'ts en krijgt bijvoorbeeld 5 winterrecepten, 5 winter drankjes, 5 remedies, basis kruiden info, 5 bewegingen en 2 dessertjes.

De recepten en drankjes zijn makkelijk te maken, alleen zal je soms even naar een drogisterij of natuurwinkel moeten voor sommige ingrediënten. Gelukkig is er in de supermarkt een steeds groter assortiment van dit soort producten te vinden. Alle recepten zijn veganistisch en in Soul Boost draait elk recept om het stimuleren van jouw gezondheid. Het is wel onhandig dat er niet bij staat hoe lang het ongeveer duurt om het recept te maken en er staat niet bij voor hoeveel personen het gerecht is. Soms wat lastig inschatten dus.

Soul Boost is erop gericht om naast alle fysieke voordelen van gezond eten volgens de ritmiek van de natuur ook te kijken naar de rest van jouw levensstijl. Het kan voor sommige mensen wat zweverig overkomen, omdat er dus gekeken wordt naar energie en de (genezende) kracht van kruiden en voeding.

Icetea van rooibos (zomer)

Omdat het boek naast gerechten per seizoen 5 drankjes bevat, leek het mij leuk om eens een drankje uit te proberen. Voor de zomer is dit een topper. Eigenlijk is het afgekoelde rooibosthee met fruit erin. Super makkelijk en blijkbaar vol antioxidanten. Bijna elk drankje is zo makkelijk, dus dat zijn toppertjes.

Tofoequice (lente)

Ik hou heel erg van quiches, omdat je vaak alles bij elkaar gooit en daarna in de oven zet. Het is vaak zowel voor lunch als voor diner ideaal. Tofoe vindt ik zelf vaak lastig in een gerecht, omdat er weinig smaak in de tofoe zelf zit. Je moet het dus goed kruiden voordat het lekker wordt. Voor deze quiche  moet je een aantal groenten koken, een aantal bakken en een aantal stomen. Wat mij betreft prima, maar je bent niet 1-2-3 klaar. Door de mix van groenten, de kruiden en het zwarte sesamzaad wat het uiteindelijk zeer smakelijk. Als tip wordt gegeven dat je nog kunt experimenteren met verschillende soorten groenten, dus dat ga ik een volgende keer zeker proberen.

Als je opzoek bent naar een nieuwe manier van leven die aansluit bij de natuur, jouw persoonlijke energie en het immuunsysteem boost, dan is Soul Boost perfect voor jou!  De combinatie van bewegingen, fijne recepten en drankjes kan je gemakkelijk aan de slag met jouw nieuwe levensstijl om je gezondheid echt te gaan boosten. Als je puur en alleen een (veganistisch) kookboek zoekt, zou ik deze laten liggen.

Soul Boost

1  2  3  4  5

• Een uniek boek dat je uitdaagt om op een andere, gezondere manier in het leven te staan
    • Vind balans in je levensstijl met de vijf elementen water, boom, vuur, aarde en metaal
    • Met oefeningen en recepten tegen allerlei kwaaltjes

In dit boek vind je recepten en oefeningen die elkaar aanvullen, je lichaam en geest sterker en gezonder maken én toegankelijk zijn voor iedereen. De combinatie van beide zorgt ervoor dat je te allen tijde je balans kunt vinden, ook bij momenten van pijn of onrust.

Alles is gebaseerd op de vijf elementen, waardoor je met de seizoenen mee beweegt én kookt. Per seizoen komen er specifieke ingrediënten en oefeningen aan bod om de kwaaltjes van het seizoen aan te kunnen. Bij het waterelement komen zo de winterkeuken en -kwaaltjes aan bod en zorgen de recepten en bewegingen voor meer vitaliteit. Het boomelement staat in verband met de zuiverende lentekeuken en oefeningen die de voorjaarsvermoeidheid bannen.