Puur - Pascale Naessens RECENSIE

Recensie: Puur - Pascale Naessens

Het boek Puur, de wereld van Pascale Naessens is een bijzonder boek. Het is geen kookboek of werkboek maar een liefdesverklaring aan het leven zoals Pascale het zelf noemt. Het boek is een weergave van haar leven als auteur, romanticus en keramiste. Zij heeft dit boek samen met haar man gemaakt. Pascale heeft meerdere kookboeken geschreven, dus je kan haar hier van kennen. In dit boek staan 18 recepten, dit is een collectie van de recepten uit haar geschreven kookboeken. Onder het recept staat uit welk boek het recept komt.

Het boek Puur bestaat uit vele foto's die gemaakt zijn door meerdere fotografen. Er wordt mooi gewerkt met scherptediepte en veel kleur, je ziet direct dat het prachtige professionele foto's zijn. Er staan foto's in van haar familie en vrienden, haar aterlier, de natuur, mooie plekken, mooie producten en gerechten. De voor- en achterkant van het boek is er niet één die je elke dag ziet, het boek heeft een mooie chique structuur. De foto's in het boek Puur geven een mooie weergave van het leven van de schrijfster en haar familie en vrienden. Je ziet dat Pascale van het leven geniet en zoveel mogelijk mensen met haar wil mee laten genieten.

Door het boek heen staat niet veel tekst, het zijn vooral foto's. De teksten die er staan, zijn persoonlijke teksten van de schrijfster, omschrijvingen van een mooi gebied of een gedicht. Op sommige pagina's  vind je een foto of een verwijzing naar een recept. Er is achterin het boek een pagina te vinden met alle titels van haar kookboeken en boeken over haar visie op voeding. De recepten die in het boek staan zijn kleine maaltijden en bevatten vaak vis. Bovenaan de recepten staat er aangegeven hoeveel minuten werk (voorbereiding) en hoeveel gaartijd het gerecht nodig heeft. Er staat niet bij vermeld voor hoeveel personen de gerechten zijn. Dat is jammer en had de korte recepten wat vollediger gemaakt.

Zalm met warme olijven en tomaatjes

Vergeleken met andere kookboeken is er in dit boek niet heel erg veel te kiezen. Je kan wel een leuk gerecht kiezen dat bij het weer past. Op een koude en regenachtige lentedag leek dit ovengerecht mij erg geschikt. De smaak van de tomaatjes geeft naast een heerlijke zoete smaak ook een warme smaak. Het gerecht in zijn geheel proeft wat zout door de zalm en de olijven, ik zou er de volgende keer geen extra zout aan toevoegen. De zoutige smaak wordt wel weer wat geneutraliseerd door de zoete smaak van de tomaatjes. Deze 2 smaken gaan erg goed samen. De warme tomaatjes zorgen voor een mooi smeuïg geheel. De balsamicoazijn die toegevoegd moet worden, staat niet in de ingrediëntenlijst. Bij het lezen van de bereiding kom je erachter dat je olijfolie en balsamicoazijn moet toevoegen. Deze had ik gelukkig in huis, dus konden worden toegevoegd. Lees dus altijd eerst even heel het recept door voordat je naar de supermarkt gaat.

Quinoa met gegrilde groenten

Na juist weer een hele warme lentedag was het tijd voor een lichte maar toch gezonde maaltijd. Kijkend naar de gerechten kwam ik uit bij de quinoa met gegrilde groenten. Er gaan lekker veel groenten in en je zou zelfs nog wat meer kunnen toevoegen als je dit zou willen. De groenten die toegevoegd moeten worden zijn soms wat seizoensgebonden. Het is dan zelf even creatief zoeken naar een andere groente. Maar meerdere groenten passen al snel bij de quinoa want hier is alles wel lekker bij. Er wordt in de andere recepten vaak ook ruimte gegeven om een andere groenten toe te voegen of een groente te vervangen. Het gerecht zag er na de bereiding mooi en kleurrijk uit, de smaak was helaas wat minder dan je zou verwachten bij het zien van het gerecht. Er zat een zuur smaakje aan, iets dat je niet verwacht bij rode ui, pompoen en wortel. Het zou kunnen zijn dat dit door de balsamicoazijn is gekomen. De groenten moeten langer in de oven dan aangegeven staat in het recept. Na de aangegeven bereidingstijd waren de groenten nog erg hard, dus ze moeten nog wel een tijd langer. De quinoa was toen al wel gaar en klaar, houd hier dus rekening mee.

Het boek Puur krijgt 3 hartjes. Als je een kookboek of boek over voeding van Pascale Naessens verwacht of graag wil hebben, kom je van een koude kermis thuis. Dit boek vertelt een verhaal over het leven van Pascale, je wordt meegenomen in haar leven en haar passies. Een leuk boek om te hebben als je fan bent van de schrijfster. Aan de foto's te zien is het een vrouw die van het leven geniet en een echte duizendpoot is qua activiteiten en ideeën.

Recensie: Puur - Pascale Naessens

Puur

1  2  3  4  5

Prachtboek over 10 jaar Pascale Naessens als kookboekenauteur en lifestyle-icoon

Pascale Naessens inspireert al tien jaar haar vele lezers om gezond en gelukkig te koken en te leven. Dat wordt gevierd met een schitterend sfeerboek vol prachtige foto's, afgedrukt op groot formaat. De lezer wordt ondergedompeld in de romantische leefwereld van de auteur, die ook zo kenmerkend is voor haar kookboeken.

De fraaie foto's tonen ook de inspiratiebronnen van Pascale, de natuur, bloemen en planten, de zoektocht naar verse ingrediënten en unieke sferen, hier en tijdens haar verre reizen. Een schitterend kijkboek met korte teksten, gedichten en quotes van de auteur.