Dochters van het daglicht - Judy Batalion RECENSIE

Recensie: Dochters van het daglicht - Judy Batalion

Dochters van het daglicht vertelt het verhaal van Joodse gettomeisjes die in opstand kwamen tegen de nazi's. Deze meisjes proberen de hoofden van de nazi's op hol te brengen en kochten ze om. Ook aarzelden ze niet om om deze nazimannen om te brengen als het moest. Vanuit de Poolse Renia volg je de verzetsgroep waar zij deel van uitmaken: een groep die hun leven op het spel zet om Hitler te slim af te zijn.

Dochters van het daglicht geeft je een bijzonder inkijkje in een onderbelicht onderwerp: het leven van jonge vrouwen in Polen in de tijd van de oorlog. En in dit geval ook nog eens moedige vrouwen die bij het verzet zaten. De schrijfstijl van Judy Batalion bestaat uit erg veel details, dit in combinatie met Poolse en Joodse woorden. Daardoor worden soms zinnen erg lang, omdat ze ook vreemde woorden in een zin verstopt. Soms legt ze deze woorden dan tussen haakjes uit en soms verwacht ze van jou dat je begrijpt wat ze hiermee bedoelt. Toch is dit niet altijd zo. Het voegt zeker wat toe om wat woorden uit de taal van herkomst toe te voegen, maar in Dochters van het daglicht is het wat teveel.

De start van Dochters van een daglicht is een proloog die zeker uitlokt tot lezen, maar hierna volgt het eerste hoofdstuk en ben je wat teleurgesteld. Dit hoofdstuk is een langdradig geheel dat voelt alsof je een geschiedenisles op de middelbare school volgt. Verwacht veel opsommingen over de geschiedenis van Polen, bijvoorbeeld over het ontstaan van tradities en hoe de Joden zich daar gevestigd hebben. Niet al deze informatie voegt iets toe aan waar het in Dochters van het daglicht omgaat.

Veel uitleg en beschrijvingen zorgen ervoor dat Dochters van het daglicht je niet echt grijpt. De schrijfstijl is dan ook een afstandelijk, feitelijk en wat emotieloos te noemen. Het verhaal raakt je niet en dat terwijl de gruwelijkheden uit deze geschiedenis zichzelf eigenlijk al vertellen. Zo wordt bijvoorbeeld verteld over de nazi's die in september 1939 plunderden, ogen uitstaken, tongen afsneden en bij vrouwen hun borsten afhakten. Afschuwelijke momenten, maar toch blijft het hier haast een feitelijke opsomming in plaats van dat Dochters van het daglicht je raakt.

Het verhaal op zich is verder goed, de gebeurtenissen zijn heftig en geven je een inkijkje in de geschiedenis van Polen die je niet vaak in de Nederlandse boekenwereld tegenkomt.

De research naar het verleden is erg goed gedaan, vanuit verschillende perspectieven lees je de verhalen van vrouwen in de tijd 1924 - 1945. Dit samen met het ontstaan van het verzet, wat Judy Batalion gedetailleerd vertelt.

Dochters van het daglicht is een boek met veel vreemde en onbekende woorden samen met een feitelijke opsomming van gebeurtenissen. Het verhaal raakt je minder doordat Judy Batalion vrij emotieloos schrijft. Dit had - met alle heftige gebeurtenissen - beter neergezet kunnen worden. Toch is deze geschiedenis van Polen bijzonder om te lezen. De gruwelijkheden die de vrouwen hebben moeten doorstaan zijn ijzingwekkend en zullen je zeker bijblijven.

Dochters van het daglicht

1  2  3  4  5

Dochters van het daglicht van Judy Batalion vertelt het vergeten verhaal van de joodse gettomeisjes die in opstand kwamen tegen de nazi’s.

In de krochten van de British Library stuitte kunsthistoricus Judy Batalion vijftien jaar geleden op een obscuur Jiddisch boekje uit 1946, Freuen in di Ghettos. Deze ‘gettomeisjes’ brachten hun vijanden al flirtend het hoofd op hol, kochten ze om, maar vermoordden ze als het moest in koelen bloede. Ze saboteerden de Duitse spoorwegen, bouwden bunkers en smokkelden wapens, maar droegen ook zorg voor de kinderen en de zieken.

In Dochters van het daglicht brengt Batalion al deze indrukwekkende verhalen samen in een magistraal en meeslepend historisch epos. Middelpunt vormt de hechte verzetsgroep rond de achttienjarige Poolse Renia Kukielka, die haar leven zonder aarzeling in de waagschaal stelt om Hitler te verslaan. Met centrale thema’s als vrouwenverzet, vriendschap en feminisme in oorlogstijd is Dochters van het daglicht van Judy Batalion een boek dat geen lezer onberoerd zal laten.

‘Deze geschiedenis van joodse verzetsvrouwen blijft nog lang nagalmen in je hoofd. Met haar krachtige verhaal geeft Batalion een genuanceerd beeld van geschiedenissen die te snel worden vergeten.’ – Kirkus Reviews (starred)

‘Dochters van het daglicht brengt een levendig eerbetoon aan vrouwelijke moed in de breedste zin van het woord.’ – Publishers Weekly