De bergen zingen - Nguyen Phan Que Mai RECENSIE

Recensie: De bergen zingen - Nguyễn Phan Quế Mai

Vietnam kent een grillige geschiedenis. Nguyễn Phan Quế Mai neemt de lezer in De bergen zingen mee door de geschiedenis van de familie Tran. Ze vertellen over het onrecht dat hun werd aangedaan door de invallen van de Fransen en Japanners, bij de landhervormingen en in de allesverwoestende burgeroorlog tussen het communistische Noorden en het kapitalistische Zuiden. Het verhaal wordt verteld door de jonge Huong die opgroeit in de burgeroorlog. Ze woont bij haar oma, omdat haar ouders en ooms zijn gaan vechten aan het front. Om de moed erin te houden vertelt haar oma Huong haar geschiedenis en het verschrikkelijke lot dat haar als klein meisje is voorspeld.

De bergen zingen is een indrukwekkend en meeslepend verhaal. De oma van Huong laat zien dat zelfs als alles tegen zit er een manier is om door te gaan. Al heeft dat niet altijd een goede afloop. Het verhaal grijpt de lezer vanaf de eerste bladzijde, want de leefomstandigheden van Huong en haar oma zijn afschuwelijk. Continu moeten ze rennen voor hun leven, op zoek naar een schuilkelder, omdat hun stad wordt gebombardeerd. Deze gruwelijke omstandigheden en de strijd die de personages daarin voeren, trekken de aandacht van de lezer.

Het verhaal speelt zich af in Vietnam en dus zijn alle personages Vietnamees. Hierdoor staan er veel vreemde woorden en namen in het verhaal. Voorafgaand aan elk hoofdstuk wordt de plaats en het jaartal vermeld. Als je Vietnamese topografie echter niet zo toereikend is, mis je houvast in de setting van De bergen zingen. Dit maakt het verhaal soms moeilijk te begrijpen. Nguyễn Phan Quế Mai gebruikt veel Vietnamese spreekwoorden. Deze zijn onvertaald opgenomen in de tekst en de betekenis wordt daarna in het verhaal duidelijk. Enerzijds maakt dit het verhaal uniek. Anderzijds maakt dit het lastiger om het verhaal goed te lezen. Zeker als je geen idee hebt hoe de spreekwoorden zouden klinken. Dit haalt de lezer uit de flow van het verhaal, terwijl deze bijzondere spreekwoorden ook vertaald en cursief of met aanhalingstekens in de tekst opgenomen hadden kunnen worden.

De hoofdstukken van De bergen zingen zijn een beetje langdradig. Hoewel de afwisseling tussen de verhalen verteld door de oma en Huong zelf de aandacht vasthouden zijn de hoofdstukken erg lang. Ook is in het begin niet zo duidelijk dat alles vanuit Huong wordt verteld. Deze verwarring wordt versterkt doordat de oma van Huong een koosnaampje gebruikt voor haar, dat ook wordt gebruikt in de hoofdstukken waarin het verhaal van oma wordt beschreven. Richting het eind lijkt het verhaal daarentegen een beetje afgeraffeld te worden. Er wordt opeens een sprong in de tijd en ontwikkeling van Huong en de personages om haar heen gemaakt. Daardoor leek het einde geforceerd alles op zijn plek te willen laten vallen.

Ondanks dat het verhaal soms niet makkelijk wegleest zijn de emoties en het gevoel van onmacht uitzonderlijk goed beschreven. Het is onroerend om te lezen hoe mensen die hard hebben gewerkt alles van de een op de andere dag kwijtraken en voor hun ogen vernietigd zien worden. Al met al maakt deze emotionele kant van De bergen zingen goed wat er op het gebied van leesbaarheid is blijven liggen. Met het voordeel van de twijfel krijgt De bergen zingen daarom 4 hartjes.

De bergen zingen

1  2  3  4  5

Het meeslepende verhaal van de familie Tr¿n. Een levendig portret van vier generaties in Vietnam in de twintigste eeuw.

De jonge Huong groeit op tijdens de oorlog in Vietnam. Haar ouders en ooms hebben zich aangemeld bij het leger en vertrekken via de Ho Chi Minh-route om te vechten tegen het Amerikaanse leger. Huong blijft met haar oma achter in Hanoi. Het dagelijks leven is moeilijk, maar haar oma, geboren in 1920, vertelt Huong haar eigen levensverhaal. Over de Franse bezetting van Vietnam, de Japanse invasie, haar leven op de boerderij en hoe ze die met haar zes kinderen gedwongen moest verlaten door de landbouwhervormingen.

Samen vormen de verhalen een ontroerend, persoonlijk portret van het leven in Vietnam tijdens de twintigste eeuw, dat verhaalt over de vier generaties van deze familie, en over hoe ieder lid gevormd is door de geschiedenis van Vietnam.