Hotpot - Bas Robben RECENSIE

Recensie: Hotpot - Bas Robben

Ik ben dol op de kookboeken van culinair journalist Bas Robben die altijd een bijzonder thema hebben: 'Vet', 'Zuur' en 'Sous vide' gingen Hotpot immers voor. Sous vide is zelfs mijn bijbel op dat gebied. Wat me direct opviel aan Hotpot was de opmaak. Dat bleek te kloppen want het boek kent een andere vormgeefster dan zijn vorige boeken. Persoonlijk vond ik aan de vorige boeken niks mis. Ook bijzonder vond ik het thema Hotpot, wat we in Nederland een Chinees fondue zouden noemen. Eerlijk gezegd kende ik het fenomeen niet, maar dat zegt misschien meer over mij. In eerste instantie vond ik het ook niet echt bij Bas Robben passen totdat ik er door het boek achter kwam dat Taiwan zo'n beetje het tweede thuisland is van Bas en zijn Taiwanese vriend. Bas Robben is dus goed thuis in de Aziatische keuken en als we hem moeten geloven, en waarom zouden we niet, zijn hotpots zijn favoriete gerecht. Op zijn reizen door Azië leerde hij de vele verschillende hotpots kennen. Bas Robben deelde ze in naar land: China, Japan, Korea, Taiwan en Vietnam.

Eerlijk gezegd vond ik het wel een beetje spannend om er aan te beginnen. Immers, zo'n pan heb ik niet. Ik koos dus voor een gewone hapjespan. Bladerend door het boek zag ik ook spannende ingrediënten: Zalmkop, gegaard in de airfryer, pixian bonenpasta, gochujang en gotchugatu, om maar iets te noemen. Het klopt dat je voor een echte Hotpot eigenlijk naar de toko moet. Ook de attributen lijken een uitdaging. Natuurlijk de pan, maar er is bijvoorbeeld ook een Aboriginal stone hotpot, die verwarmd wordt met ondergedompelde lavasteen.
Gelukkig hoeft het helemaal niet zo moeilijk te zijn. Het boek begint met een aantal bouillons. De basis van iedere Hotpot: Geroosterde kippenbouillon, Lamsbouillon, Varkensbottenbouillon en dashi zijn er een paar van. Natuurlijk maak je daar de lekkerste hotpotten mee, maar voor een alledaagse Hotpot gebruik je evengoed een bouillonblokje of maak je de eenvoudige supermarktgroentebouillon. Verder kies je de ingrediënten die je lekker vindt. Bas Robben geeft, na de recepten van verschillende hotpots een overzicht van producten die je zo in je pan kan dompelen: Paddenstoelen, Tofu, Daikon, Chinese kool, Tomaten, Noedels, Gamba's, enzovoorts. Zij geven je hotpot meteen meer smaak. Daarna volgen een aantal recepten voor vlees, vis en vegetarische gerechten om in je Hotpot te garen. Ik maakte daarvan de fluwelen kip: dunne reepjes kipfilet met ve-tsin en maïzena. Bewust eenvoudig gehouden omdat ik deze recensie schrijf op Texel waar geen toko blijkt te zijn. Vandaar ook dat mijn basis de 'Supermarkt-hotpot' was. Natuurlijk maakte ik er ook nog een sausje bij. Ook eenvoudig, maar o zo lekker: De chili-lente-uisaus uit het hoofdstuk sauzen! Die kan je eigenlijk overal bij serveren! Het boek eindigt met een aantal dranken en desserts.

Tussendoor schrijft Bas Robben verhalen over zijn vele vakanties in Taiwan en Azië. Uit de vorige boeken wist ik al dat hij een heerlijke schrijfstijl met humor heeft. Van mij mogen zijn boeken nog veel meer en nog langere culinaire verhalen bevatten.

Recensie: Hotpot - Bas Robben

Hotpot

1  2  3  4  5

Met het nieuwste boek van culinair alleskunner Bas Robben leer je alles over de kunst van een goede hotpot en maak je zelf overheerlijke Aziatische hotpots, waarvan de Chinese fondue het bekendst is. Ontdek de veelzijdigheid van de hotpot en hoe eenvoudig het is om een feestelijke en originele typisch Aziatische fondue op tafel te zetten. Reis met Bas Robben mee en leer de hotpots van China, Japan, Korea, Taiwan en Vietnam kennen. De basis is uiteraard een goede bouillon: van lam, kip of varken maar ook een vegan umamibouillon of dashibouillon. Laat je verrassen door de verscheidenheid hotpots: van een vurige Sichuanese hotpot met tofu, rundvlees, paddenstoelen en kip of de Japanse Ishikari-nabe met miso, zalm en boter. 'Hotpot' is praktisch ingedeeld: de basis (diverse bouillons, ook voor vegetariërs en veganisten), de hotpots uit vijf Aziatische landen. Wát je in de hotpot kookt is minstens zo belangrijk als de bouillon zelf. Daarbij kun je het zo simpel of uitdagend maken als je wil: rol garnalen- en gehaktballetjes, vouw kimchi-tofudumplings, marineer ossenhaas en kneed rijstballetjes in elkaar. Als toegift mogen zelfgemaakte sauzen, drankjes en desserts niet ontbreken.