Het kan niet altijd zomer zijn - Tirza Kingma RECENSIE

Recensie: Het kan niet altijd zomer zijn - Tirza Kingma

Op Venna's werk loopt het niet lekker, ze voelt zenuwen voor alles. Als haar man Daan dan ook nog eens niet meer tegen haar praat, probeert Venna een oplossing te bedenken. Alleen is Daan het niet helemaal eens met Venna haar idee. Hij stuurt haar een weekend naar het strand zodat Venna goed over haar plan na kan denken. Wat wil Venna nu werkelijk? Zet ze haar plan door?

Het kan niet altijd zomer zijn is het debuut van Tirza Kingma. De vragen van Venna zijn voor Tirza wel herkenbaar: wat wil ik en heb ik de moed om mijn plan door te zetten? Voordat Tirza begon met schrijven, werkte ze jarenlang als marketing- en communicatiemedewerker in het onderwijs. Na haar ontslag ging ze een aantal maanden met haar gezin op reis. Ze kwam er achter dat de droom om een boek te schrijven bleef sudderen en besloot hier meteen haar ervaringen als decaan in te verwerken. Venna is namelijk ook werkzaam in het onderwijs, als decaan. Ze vindt het lastig om haar baan de combineren met het gezinsleven en maakt dan ook vele lijstjes in haar planner. Tijdens het lezen van Het kan niet altijd zomer zijn merk je zeker dat Tirza weet waar ze over schrijft. Ze is zelf namelijk ook werkzaam geweest als decaan in het onderwijs, een functie waarin ook zij zichzelf tegenkwam. Dit zorgt ervoor dat alles ontzettend realistisch wordt beschreven. Tirza heeft een vlotte manier van schrijven, waardoor het verhaal lekker wegleest.  Veel momenten zijn voor een werkende moeder (ouder) vast ontzettend herkenbaar! Klusjes in huis die blijven liggen, weinig tijd voor jezelf en het gevoel dat je achter de feiten aan blijft lopen.

Op sommige momenten leef je ontzettend met Venna mee en zijn de dingen die ze meemaakt erg herkenbaar. Op andere momenten wil je haar juist weer een schop onder haar kont geven. Hoewel het boek over het algemeen heerlijk wegleest, zou het verhaal op sommige momenten een beetje vlotter kunnen gaan. Je bent dan erg benieuwd naar de volgende stappen van Venna. Daarnaast heeft ook haar man Daan een belangrijke rol in het verhaal. Daan werkt veel en  Venna heeft vermoedens dat hij een affaire heeft. Je hoort zijn kant van het verhaal niet, omdat alles geschreven is vanuit het perspectief van Venna. Soms ben je hier wel benieuwd naar. Aan de ene kant lijkt Daan zijn best te doen voor Venna, maar aan de andere kant praat hij wel heel veel over zijn nieuwe, jonge collega...

Het kan niet altijd zomer zijn is een origineel en herkenbaar verhaal over een vrouw die de zoektocht maakt naar wie ze werkelijk is. Daarnaast merkt Venna dat de buitenwereld en haar man bepaalde verwachtingen van haar hebben, die ze misschien niet altijd kan waarmaken. Een heerlijk boek voor de zomer (of juist voor als het even geen zomer is)!

Het kan niet altijd zomer zijn

1  2  3  4  5

Wat wil ik? Deze vraag houdt Venna bezig als haar man Daan niet meer tegen haar praat, ze verliefd is op een collega en zenuwen voelt voor alles. Haar sokken opgerold en op kleur gesorteerd in de kledingkast leggen en mediteren moeten haar van de ondergang redden, alleen heeft ze daar als werkende moeder in het echte leven geen tijd voor. Als ze een oplossing heeft bedacht om uit de ratrace te stappen, stuurt Daan haar naar het strand. Alleen. Vindt Venna de moed haar plan door te zetten en haar droom te verwezenlijken? Het kan niet altijd zomer zijn is een vlot geschreven roman over de zoektocht naar jezelf en luisteren naar je hart. Verfrissend, inspirerend en herkenbaar voor iedereen die worstelt met verwachtingen van de buitenwereld.