De dochter van de president - Bill Clinton & James Patterson RECENSIE

Recensie: De dochter van de president - Bill Clinton & James Patterson

Bill Clinton en James Patterson zijn de auteurs van De dochter van de president. Het is altijd interessant om te weten wat nu de taakverdeling is geweest tussen twee auteurs die samen een boek hebben geschreven, maar vaak zal dit een goed bewaard geheim blijven en het onthullen daarvan haalt waarschijnlijk alleen maar de glans van het verhaal af. Zoals ook bij hun vorige titel, President vermist, werd aangegeven staan in dit boek details die alleen een (voormalig) president van de Verenigde Staten kan weten. Al is dat niet te controleren, het is natuurlijk ontzettend intrigerend.

Het heeft bij De dochter van de president geresulteerd in een boek dat heel realistisch overkomt. Matthew Keating, voormalig Navy SEAL, was de vorige president van de Verenigde Staten. Zijn vice-president heeft de verkiezingen gewonnen en Matt is nu ex-POTUS. Dat gegeven alleen al is interessant, het leven en de positie van een voormalig president. Hij heeft bijvoorbeeld nog steeds een stafchef en beveiliging en vrijwel iedereen noemt hem nog meneer de president.

Matt staat bovenaan de lijst met doelwitten van een internationale terroristische organisatie. Tijdens zijn ambtstermijn was hij verantwoordelijk voor een mislukte aanval door de SEALS op de leider van deze organisatie, waarbij diens vrouw en dochters om het leven kwamen. Asim, de leider, is uit op wraak en ontvoert Mel, de dochter van Matt. Mel is negentien en heeft daarom geen recht meer op beveiliging, al probeert David Stahl, geheim agent en verantwoordelijk voor de veiligheid van Matt, zo goed mogelijk een oogje in het zeil te houden.

Wat volgt is bloedstollende en adembenemende geschiedenis. Die woorden zijn wellicht wat cliché, maar echt perfect van toepassing op De dochter van de president. Het boek bestaat uit bijna 140 vrij korte hoofdstukken die steeds vanuit een ander perspectief zijn geschreven: Matt, zijn vrouw Samantha, Mel, Asim, David Stahl, andere beveiligers, de huidige president en haar stafchef, andere terroristen, een Chinese diplomaat... Clinton en Patterson belichten zo het verhaal en de gebeurtenissen vanuit vele verschillende hoeken, waardoor jouw beeld als lezer toch heel compleet is.

Eens een SEAL, altijd een SEAL. Dat is het levensmotto van Matt, en als Mel is ontvoerd zet hij al zijn kennis, zijn vaardigheden en zijn contacten in om Mel te vinden. Matts achtergrond heeft ook Mel gevormd. Je komt er al snel achter dat hij, en later ook Stahl, Mel van alles heeft geleerd wat van nut is om te proberen de ontvoering te overleven. Handig, maar realiseer je ook dat als Matt geen president was geweest, Mel nooit zou zijn ontvoerd... Hoe dan ook, Mel is een stoere meid die geleerd heeft niet snel in paniek te raken.

De korte hoofdstukken, de vele perspectiefwisselingen en de voortdurende onverwachte situaties maken van De dochter van de president een boek dat moeilijk aan de kant te leggen is. Als je op gang bent, en dan ben je al snel want het verhaal begint met volop actie, wil je doorlezen en weten hoe het afloopt. Het is spannend en ook soms wel ontroerend. Het inkijkje in het Witte Huis, dat toch echt realistisch zou moeten zijn, maakt het boek nog veel leuker. Het duo Clinton & Patterson gaat hopelijk nog meer van deze pageturners afleveren.

De dochter van de President

1  2  3  4  5

Met details die alleen een president kan weten

Er is een nieuwe regering in het Witte Huis. Maar het is de vorige first family die boven aan de hitlijst staat van een internationale terroristische organisatie. Matthew Keating is een voormalig Navy seal en de vorige president van de Verenigde Staten. Nadat een dappere maar noodlottige militaire missie hem zijn tweede ambtstermijn heeft gekost, verhuist hij naar het platteland van New Hampshire. Daar zou hij het liefst het leven van een 'gewone' burger willen leiden, maar een oud-president wordt nooit meer een gewone burger. En een oud-president heeft vijanden. Wanneer zijn dochter ontvoerd wordt, zet hij de seal-training en alle connecties die hij als president heeft opgedaan in om haar te redden. Want het is maar de vraag of hij op zijn vrienden in het Witte Huis kan rekenen...