Lucht - Lara Reims RECENSIE

Recensie: Lucht - Lara Reims

De vijftienjarige tiener Romi is geboren op Mars en leeft daar in een kleine kolonie. Sinds de verbinding met de aarde is verbroken, zijn ze aan elkaar overgeleverd. Totdat Romi via het verlaten ruimteschip op een onverklaarbare wijze contact krijgt met de even oude Ciro, die op aarde woont. Sinds een grote gebeurtenis op aarde is ook daar alles veranderd en Ciro wil dolgraag ruimtevaarder worden. Romi en Ciro leren veel van elkaars werelden en zouden niets liever willen dan elkaar ontmoeten. Ciro merkt echter al snel dat hij in de gaten wordt gehouden sinds hij op het Dark Web is geweest om informatie te zoeken over dit Marsproject, waar niemand van gehoord lijkt te hebben. Ze moeten dus erg voorzichtig zijn. Zal het hen lukken elkaar te kunnen ontmoeten, en zal dan ook duidelijk worden waarom ze in hun hoofd met elkaar kunnen communiceren?

Lucht is een sciencefiction jeugdroman dat zich afspeelt in twee bijzondere werelden in de toekomst. Hoewel er nu veel geëxperimenteerd wordt met reizen naar Mars, is het idee voor ons gevoel nog ver weg dat we er ooit zouden kunnen wonen. Voor het hoofdpersonage Romi is dat werkelijkheid, waar ze leeft tussen robots, ze is voorzien van een chip en andere bijzondere technologie heeft. Auteur Lara Reims beschrijft dit met zoveel details en inlevingsvermogen, dan je je als lezer al snel thuis voelt in haar wereld. Reims heeft Lucht opgedeeld in meerdere delen, waarbij je in deel 1 het verhaal van Romi volgt, en in deel 2 kennismaakt met Ciro. Ook in Ciro's wereld is het allemaal anders. Zo wordt iedereen non-stop gemonitord en gescand, is iedereen continu online en mogen mensen niet bij elkaar in de buurt komen wegens gevaar van een bijzondere infectie. Dit laatste voelt als een knipoog naar de huidige pandemie. Ook Ciro volgt online onderwijs vanuit huis en krijgt waarschuwingen als hij te dicht in de buurt van anderen komt. In de huidige tijd voelt het voor lezers extra herkenbaar en eigenlijk ook heel beangstigend. Reims weet daar goed op in te spelen.

Reims heeft twee sterke en eigenzinnige puberale karakters neergezet in Lucht, die geloofwaardig overkomen en waarmee je al snel een connectie voelt. Daarbij heeft zij ook een fijne schrijfstijl, waarbij ze jou aan de hand van haar goedgekozen woorden meeneemt in het verhaal. Er is goed nagedacht over de opbouw van het boek, zodat je eerst kennismaakt met Romi en dan met Ciro. Op tweederde van het verhaal zakt de spanning een beetje in, loopt het verhaal minder vlotjes en is het enigszins langdradig. Later pakt Reims de spanning van het verhaal weer beter op en wordt er voor de personages en de lezers steeds meer duidelijk over de Marsbewoners en de geheimen eromheen.

Al met al is Lucht een spannende young adult roman en is dit verhaal met niets te vergelijken. Het verhaal is uniek en zal menig jonge lezer aanspreken. Ook voor volwassenen die geïnteresseerd zijn in sciencefiction is dit boek interessant, hoewel de hoofdpersonages op en top vijftienjarigen zijn. Lucht is een heerlijk boek van Lara Reims en is een aanrader voor iedereen die even wil ontsnappen aan het hier en nu.

Recensie: Lucht - Lara Reims

Lucht

1  2  3  4  5

Romi woont op Mars, Ciro woont op aarde. Ze weten niet van elkaars bestaan. Tot ze op een dag contact met elkaar krijgen. Hoe dat kan, begrijpen ze niet. Via korte gesprekjes die nauwelijks door sterrenruis en meteorietenstormen heenkomen, leren ze elkaars wereld kennen. Bestaan ze alleen in elkaars hoofd, of zijn er dingen mogelijk waar zij niet van weten? Voor liefhebbers van spannende toekomstverhalen over jongeren in een veranderende wereld.