Sophia's hoop - Corina Bomann RECENSIE

Recensie: Sophia's hoop - Corina Bomann

Sophia Krohn is jong en gedreven. De Berlijnse studeert als een van de weinige vrouwen scheikunde en krijgt de unieke kans om als assistent bij haar professor te werken. Haar leven lijkt perfect, maar dan gaat het mis. Haar ouders zetten haar uit huis en ze is gedwongen om bij haar jeugdvriendin Henny in te trekken. Samen met haar trekt ze naar Parijs voor een nieuwe kans, maar weet Sophia zich met haar last staande te houden in de harde wereld?

Sophia's hoop is het eerste deel van de nieuwe trilogie-serie De kleuren van schoonheid van Corina Bomann. Deze roman is een succesvolle opening, want vanaf de allereerste bladzijde weet Sophia's verhaal de aandacht van de lezer te trekken. Het verhaal speelt zich af in Berlijn, Parijs en New York, bijna honderd jaar geleden. Het is boeiend om te lezen hoe Sophia's wereldbeeld steeds verder verruimd als ze de wereld gaat verkennen.

Corina Bomann staat in Sophia's hoop uitgebreid stil bij de details uit het leven van Sophia. Het verhaaltempo is dan ook laag, maar dit is zeker niet storend. De schrijfstijl is aangepast aan het schrijven van een serie, waardoor de voordelen van een serie optimaal worden benut. Sophia's hoop bestaat al uit een lange tijdspanne, ruim drie jaar op precies te zijn. In deze drie jaar leest men hoe Sophia zichzelf ontwikkelt tot een sterke vrouw en hoe ze haar leven oppakt als alles tegenzit. Gezien de lange tijdspanne in deel één ben ik benieuwd naar wat Corina Bomann voor de rest van de serie in petto heeft.

In Sophia's hoop staat een sterke, jonge vrouw centraal die hard werkt voor haar bestaansrecht. Toch doet de achterflap het verhaal niet helemaal eer aan. Sophia krijgt inderdaad een rol aangeboden bij een groot mode-imperium, maar anders dan verwacht. Het verhaal is daarom ook veel minder oppervlakkig dan de achterflap lijkt te impliceren. Het verhaal zit vol wendingen en er wordt op tijd een sprong in de tijd gemaakt, zodat het een vlot verhaal blijft.

Het grootste "nadeel" van Sophia's hoop is dat de roman niet goed leesbaar is als standalone. Daarvoor is de verhaallijn net te traag en te uitgebreid en blijven er op het eind te veel vragen onbeantwoord. Met de instelling van een serie is Sophia's hoop echter een leuk en sprekend verhaal dat heerlijk wegleest. De karakterontwikkeling van Sophia werkt aanstekelijk, net zoals haar doorzettingsvermogen.

Al met al is Sophia's hoop van Corina Bomann absoluut een aanrader! Zeker voor de lezer(es) die fan is van een sterke vrouw in de hoofdrol. Er wordt veel stil gestaan bij de details in haar omgeving, onder andere de cultuur en de geschiedenis. Samen met de uitgebreide verhaallijn is Sophia's hoop daarom zeker geen dertien in een dozijn, maar ultieme ontspanning met een welkom extraatje. Na het open einde kan je dan ook niet anders dan met smart wachten op deel 2: Sophia's wens!

Recensie: Sophia's hoop - Corina Bomann

Sophia's hoop

1  2  3  4  5

Berlijn, 1926. Het leven van de twintigjarige Sophia Krohn bevindt zich op een dieptepunt. Haar eerste liefde eindigde in een schandaal, haar vader heeft in zijn woede gezegd dat ze hem niet meer onder ogen mag komen en ze kan het zich niet veroorloven om verder te studeren.

Gedesillusioneerd en met haar dromen in puin vlucht Sophia naar Parijs. Daar krijgt ze tegen al haar verwachtingen in een baan bij een groot mode-imperium. Maar met succes komen ook persoonlijke offers: haar baas eist van haar dat ze tien jaar lang ongetrouwd blijft, en dat terwijl Sophia net weer een beetje hoop begon te koesteren dat de liefde haar niet nogmaals voorbij zou gaan.