Het water vangen - Lies Gallez RECENSIE

Recensie: Het water vangen - Lies Gallez

Het water vangen is de gedeelde titel van deze verhalenbundel van Lies Gallez en de titel van het laatste verhaal in de bundel. In de verhalen van Het water vangen komen diverse onderwerpen aan bod zoals het verhaal van een vluchteling en een vrouw die denkt dat ze zwanger is van een dolfijn.

De onderwerpen van Het water vangen zullen de ene lezer meer aanspreken dan de andere. En zoals bij bijna elke verhalenbundel zal het ene verhaal je meer raken en interesseren dan het andere. Ook al zijn de verhalen vanuit het ik-perspectief geschreven waardoor motieven in het verhaal doorgaans duidelijker worden.  Favorieten van deze recensent in dit boek zijn de verhalen over de vluchteling Omar (Drijven) dat vanuit twee verschillende perspectieven wordt verteld. Vanuit één van zijn leraressen Nederlands en vanuit zichzelf. En het verhaal over het meisje dat zichzelf afvraagt wat het betekent om een meisje te zijn en daarover op ontdekkingstocht gaat (Hier begint de zee). Beide verhalen raken je en zijn gemakkelijk om je in in te leven. Bij andere verhalen lijkt dit lastiger te zijn en sommige verhalen roepen ronduit irritatie op, zoals Fantoomgeluid voor deze recensent. Vooral de houding van de hoofdpersoon lijkt hiervoor te zorgen.

Het gebruik van het ik-perspectief in verhalen is iets waar je als lezer van houdt of niet. En dan ook nog specifiek alsof de schrijfster haar verhaal aan je vertelt. Het is even wennen, zeker in het begin en het wisselt ook per verhaal of het aangenaam voelt. Soms roept het zelfs een wat onaangenaam gevoel op wat tegelijkertijd ook weer interessant is omdat je aan het denken zet waarom het verhaal dit gevoel oproept. De schrijfstijl van Lies Gallez wordt op de cover omschreven als speels en zwierig, licht en zwaar. Een betere omschrijving is ook niet te geven hiervan. Die tegenstrijdigheden maken het interessant om Het water vangen te lezen maar maakt tegelijkertijd ook dat je actief moet lezen waardoor het minder ontspannen is.

Samengevat is Het water vangen een uitdagende, interessante verhalenbundel die veel zal oproepen bij de lezer, zowel positief als negatief. Het is geen supertoegankelijk boek dat door iedereen gewaardeerd zal worden. Maar zeker een aanrader voor de lezer die ervan houdt uitgedaagd te worden in het lezen en doorgronden van verhalen en wat deze onderwerpen met zichzelf doen.

Het water vangen

Lies Gallez

2 maart 2021

ISBN 9789021425443
    Uitgever Querido
    272 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

De verhalen in Het water vangen zijn speels en zwierig, tegelijk licht en zwaar, en de personages passen altijd net niet in de wereld die ze bewonen. Een jonge vrouw is ervan overtuigd dat ze zwanger is van een dolfijn. Adorabelle hoort de tweede oerknal, die in haar oor verder echoot. Er is een meisje dat per ongeluk haar kip vermoordt, en de jonge asielzoeker met zijn buigzame hoop.
    Het water vangen is een verpletterend debuut over de hunkering naar verbinding, over pijn die je het liefst met nog meer pijn bestrijdt – en over water natuurlijk, water dat zich vangen laat.