Recensie: Even geen bezoek - Pang Shuo   RECENSIE

Recensie: Even geen bezoek - Pang Shuo

Bever voelt zich niet zo lekker. Hij moet steeds niezen en snotteren en heeft koorts. Bever denkt dat hij misschien wel besmet is met het nieuwe virus. Wanneer zijn buurvrouw Mevrouw Zwaan langskomt, doet Bever de deur niet open. Ook zijn andere buren maken zich zorgen, maar Bever doet ook voor hen de deur niet open, hij wil niemand per ongeluk ziek maken. Even geen bezoek, zegt Bever.

In Even geen bezoek snijdt Pang Suo een onderwerp aan wat zeer actueel is. Namelijk het ziek zijn door een virus en het daarom thuis moeten blijven. Stap voor stap neemt ze ons mee in het verhaal van Bever die ziek wordt. De buren zijn bezorgd en willen hem helpen, maar Bever weet hoe het hoort; Even geen bezoek.

De teksten op de gekleurde pagina's zijn kort en vertellen alleen het hoognodige. Het verhaal komt meteen tot de kern, er wordt niet om de boodschap heen gedraaid. Het verhaal eist van kinderen een grote woordenschat, er wordt vaak gebruikt gemaakt van moeilijke woorden die je tijdens het voorlezen moet uitleggen. Wel zijn het herkenbare woorden zoals je ze nu overal hoort.

De illustraties in Even geen bezoek zijn gemaakt door Jiang Ziying en zijn erg kleurrijk. Op de prenten is veel te zien en is getekend wat er verteld wordt in het verhaal. De illustraties zijn zeer natuurlijk en de dieren in het verhaal zijn herkenbaar getekend. De dieren hebben menselijke eigenschappen gekregen en dat maakt het verhaal zeer laagdrempelig.

Het verhaal van Even geen bezoek zal voor veel kinderen zeer herkenbaar zijn omdat het gelijk staat aan de werkelijkheid zoals hij nu is in de wereld. Een mooie manier om deze zaak bespreekbaar te maken met kinderen. Door het taalgebruik is Even geen bezoek echt een voorleesboek en niet een boek om zelf te lezen. Wil je de situatie in de wereld nu op een kinderlijke manier bespreken met je kind of bijvoorbeeld je klas? Dan raad ik dit boek zeker aan.

Recensie: Even geen bezoek - Pang Shuo

Even geen bezoek

1  2  3  4  5

Een leerzaam verhaal over ziek zijn en thuisblijven. Voor kinderen vanaf 5 jaar. Bever niest en hoest de hele tijd. Zijn neus is rood en hij heeft koorts. Bever weet dat er iets mis is. Hij is bang dat hij een besmettelijke ziekte heeft. Als zijn buren langskomen, doet hij de deur niet open. Hij wil niemand per ongeluk ziek maken.