Hou het stil - Wim Bax RECENSIE

Recensie: Hou het stil - Wim Bax

Wanneer Jacob een telefoontje krijgt met de boodschap dat zijn verstandelijk beperkte broer Jos hun moeder heeft verwond, haast hij zich naar zijn geboortedorp en familie. Steeds meer bizarre gebeurtenissen vragen de aandacht van Jacob en er lijken heel mysterieuze dingen aan de hand. Kan Jacob de oorzaak van al het onheil vinden?

Hou het stil speelt zich af in een klein dorpje in de jaren zestig en dit zorgt ervoor dat de volledige situatie in het dorp anders is dan nu. Vrouwen hebben nog weinig inbreng want de man is de belangrijkste persoon in het gezin, er is nog een meid voor alle werk en ook homoseksualiteit lijkt onoverkomelijk. Dit geeft een unieke sfeer aan het verhaal en kadert hoe de dorpsbewoners omgaan met problemen: op ouderwetse wijze met vaak vastgeroeste principes.

Het begin van Hou het stil is heel goed. Het is een spannend dorpsverhaal met enkele bovennatuurlijke elementen. Iets over de helft van het verhaal lijken de spanning en originaliteit echter steeds te verminderen. Wat volgt is een hele reeks erge gebeurtenissen die slechts beperkt worden uitgewerkt en een ontknoping die best bizar kan aanvoelen. Het idee dat Wim Bax had voor dit verhaal is goed en origineel maar had meer uitgewerkt mogen worden zodat de lezer meer voeling zou krijgen met de vele drama's in dit boek.

De schrijfstijl van Wim Bax is heel aangenaam waardoor het boek snel leest. De hoofdstukken zijn vrij kort en geven het verhaal een goede opbouw. De auteur slaagt erin om het dorp en zijn inwoners goed te beschrijven waardoor je de sfeer goed kan begrijpen, zonder informatie te vermelden die niet noodzakelijk is voor het verhaal.

In Hou het stil lezen we vooral over Jacob en zijn familie. Daarnaast speelt ook de psychiatrische instelling waar zijn broer Jos verblijft een grote rol in het verhaal. Vooral de jonge psychiater Guido Kroon blijkt een bijzondere en onverwachte band te ontwikkelen met Jacob. Beide jonge mannen willen graag vooruit in het leven en weg van de bekrompenheid van het kleine dorp. De verwarring die dit met zich meebrengt voor hen werd mooi uitgewerkt en zorgt ervoor dat de lezer Jacob ook goed gaat begrijpen. Er zijn niet heel veel personages in dit boek die een grote rol kregen, maar de belangrijke personages werden goed uitgewerkt.

Hou het stil is een thriller die veelbelovend begint met spanning en enkele mysterieuze gebeurtenissen, maar naar het einde toe zwakt het verhaal echter wat af. Hierdoor wordt dit geen boek dat er in het genre bovenuit steekt.

Recensie: Hou het stil - Wim Bax

Hou het stil

1  2  3  4  5

Het is begin jaren zestig en medicijnenstudent Jacob keert halsoverkop terug naar zijn geboortedorp Welcherum, omdat zijn gehandicapte broer Jos uit het niets hun moeder heeft aangevallen. Eenmaal aangekomen stapelen de opmerkelijke en vaak angstaanjagende gebeurtenissen zich snel op. Er is iets aan de hand met het dorp en zijn bewoners, maar wat?

Met hulp van psychiater Guido Kroon, die werkt in de instelling waar Jos is ondergebracht, gaat Jacob op onderzoek uit. Zouden de voorvallen iets te maken kunnen hebben met het lijk dat onlangs in het Welcherumse bos is gevonden?

Hou het stil is een ijzingwekkend verhaal over verborgen misdaden, massahysterie en wraak.