Aaf gaat ondergronds - Nienke Berends RECENSIE

Recensie: Aaf gaat ondergronds - Nienke Berends

Sommige lezers kennen Aaf en haar vriendje Tom misschien al, over hen is al eerder het boek Aaf en het brievenmysterie geschreven. Aaf gaat ondergronds is een nieuw avontuur over Aaf en Tom. Aaf ontdekt achter de kerstboom in een hoekje onder het tapijt een luik. Het is een luik naar de kruipruimte onder het huis en via de kruipruimte kan je ook onder de huizen van de buren in het rijtje komen...

Aaf kan het niet laten om op onderzoek te gaan en sleept Tom iedere keer weer mee. Tom is wat huiverig, maar gaat mee om Aaf tegen zichzelf te beschermen. Ze weet namelijk heel goed dat het misschien eigenlijk niet mag wat ze doet en dat haar ouders niet zo blij zullen zijn, maar de verleiding is te groot. In het laatste huis van het rijtje, overal gluren de kinderen even uit het luik in het andere huis, ontdekken Aaf en Tom een groot geheim.

Aaf gaat ondergronds leest vlot en makkelijk. Het boek heeft vijftien hoofdstukken, die allemaal ongeveer even lang zijn. Aangezien het boek relatief dun is, zijn de hoofdstukken ook lekker kort. Het boek bevat ook veel illustraties, waarop de avonturen van Aaf en Tom voor je gaan leven.

Kinderen zullen Aaf gaat ondergronds een leuk en spannend verhaal vinden. Of ze zich er helemaal in zullen herkennen, is maar de vraag. Het zal in ieder geval veel nieuwsgierigheid opwekken naar de kruipruimte onder het huis waar de lezer woont.

Nienke Berends legt in het boek een verband met de kunstroof uit de Kunsthal in Rotterdam in oktober 2012. Dit is een leuke verwijzing naar de realiteit, die op zich nog best wat verder uitgewerkt had mogen worden. De moeder van Aaf is journalist en heeft een artikel hierover in de krant geschreven. Wat ook een beetje blijft hangen in het verhaal is meneer de Goede, de baas van Aafs moeder die in het begin van het boek vaak belt. Dit roept vragen op, die geen antwoord krijgen in het verhaal.

Berends heeft een duidelijke boodschap in het boek willen verwerken, namelijk dat eerlijk zijn het langst duurt en je maar beter altijd de waarheid kunt vertellen. Die boodschap is natuurlijk heel waar, maar is soms wat te nadrukkelijk aanwezig waardoor dreigt moralistisch over te komen.

Aaf gaat ondergronds is geschikt om zelf te lezen voor kinderen vanaf ongeveer negen jaar. Samen lezen of voorlezen is natuurlijk altijd een goed idee.

Aaf gaat ondergronds

1  2  3  4  5

Een nieuw, spannend avontuur van Aaf en haar beste vriend Tom. Een leuk eindejaarsverhaal met een bijzondere ontknoping. Voor lezers vanaf 9 jaar. Straks is het kerstavond. Aaf zit naast de kerstboom en voelt de plankenvloer onder haar billen opeens wiebelen. Nieuwsgierig maakt ze de vloerbedekking los. Eronder ontdekt ze een luik, met daar weer onder een grote ondergrondse ruimte. Hoewel Tom eerst niet zo onder de indruk is van deze kruipruimte, blijkt er toch iets bijzonders mee aan de hand te zijn. Ze kunnen ondergronds namelijk niet alleen naar de naaste buren kruipen, maar nog verder … Aaf en Tom gaan op onderzoek uit en komen iets heel spannends op het spoor.