De stem - Jessica Durlacher RECENSIE

Recensie: De stem - Jessica Durlacher

Een tijdje naar de gebeurtenissen van 9/11, waar Bor, Zelda en hun kinderen bij aanwezig waren, neemt het gezin Somalische asielzoeker Amal in dienst als oppas. Al snel komen ze erachter dat Amal een fantastische zangeres is en geven ze haar op voor talentenjacht De stem. Al tijdens de eerste show verrast Amal iedereen met een krachtig en onverwacht statement dat het leven van Amal en dat van Zelda en haar gezin, volledig op z'n kop zal zetten, met dramatische gebeurtenissen als gevolg.

De stem gaat over 9/11 en de veranderde wereld in de periode daarna. Het onderwerp van het boek is interessant en het persoonlijke verhaal van Amal is heel indrukwekkend om te lezen. Toch voelt de verhaallijn een beetje geforceerd aan en de plotwendingen zijn dan ook vrij voorspelbaar. De spanning wordt vooral richting de liveshows van de talentenjacht goed aangewakkerd en dat is mooi gedaan, al had de rest van het boek ook wel wat spanning kunnen gebruiken. De lange innerlijke monologen van Zelda maken het boek een beetje zwaar en minder interessant om te lezen.

Helaas zijn de meeste personages in De stem onsympathiek en een beetje oppervlakkig neergezet. Zo worden er aan Bor allerlei loze positieve kwaliteiten toegeschreven die in de praktijk minder aannemelijk blijken dan hoe Zelda ze vertelt, wordt er over Philip niet meer gezegd dan dat hij kwaad is en op zijn suïcidale biologische vader lijkt, en wordt er over Sam enkel hooghartig gepraat over zijn talent als pianospeler. Ook verteller Zelda wekt geen sympathie op voor de lezer. Ze is koud, hooghartig en zelfingenomen als het om zowel haar kinderen als Amal gaat. Hierdoor voelt de lezer weinig connectie met de personages, waardoor het lastiger wordt voor de lezer om zich in te leven in het verhaal.

De onsympathieke personages worden wel een beetje gered door de aangename schrijfstijl van Jessica Durlacher, al voelt die, net als de verhaallijn, een beetje gekunsteld aan. Toch is het grootste deel van het boek mooi geschreven en er bestaat geen twijfel over dat Durlacher kan schrijven.

Kortom, De stem leek een veelbelovend boek met een interessant onderwerp. Aan de ene kant is het boek wel interessant, met name door de verhaallijn over Amal. Aan de andere kant worden de gebeurtenissen in het boek gelinkt aan grote gebeurtenissen uit de realiteit en dat doet een beetje gekunsteld aan. Daarnaast zijn de personages in De stem ook niet sympathiek en interessant, waardoor de lezer minder connectie met de personages en het verhaal heeft. De schrijfstijl van Durlacher is wel mooi en dat maakt veel goed, al lijkt ook de schrijfstijl een beetje gemaakt. Al met al is De stem een redelijk interessant boek, maar geen grote aanrader.

Recensie: De stem - Jessica Durlacher

De stem

1  2  3  4  5

Een vrome Somalische asielzoekster komt als oppas in dienst bij het gezin van Zelda en Bor, en ontpopt zich tot hun verbijstering tot een fenomenale zangeres. Haar naam is Amal. Ze is zo goed dat ze haar opgeven voor het populaire tv-programma De Stem.
    Tijdens haar spectaculaire eerste optreden verklaart Amal zich voor het oog van het publiek afvallig van haar geloof; en meteen barsten de bedreigingen van alle kanten los. Het gezin wil haar beschermen en wordt zo meegesleurd in conflicten die hun veilige wereld voor altijd zullen veranderen.