Het geheim van Raven Hall - Emma Rous RECENSIE

Recensie: Het geheim van Raven Hall - Emma Rous

Sadie Langton wordt uitgenodigd om deel te nemen aan een event op Raven Hall. Het is niet zomaar een event, maar een murder mystery waar ze voor betaald wordt om aan mee te doen. Het is wat vreemd, maar ze heeft niets te verliezen en kan het geld goed gebruiken. Maar als Sadie het gevoel krijgt dat er iets niet klopt aan de gasten, komt ze erachter dat het spelletje niet alleen met hen gespeeld wordt, maar dat ze er zelf ook middenin staat. Wie zijn de medegasten en wat gebeurt er?

Een beschrijving die erg veelbelovend is en waarvan je in je hoofd al een deel van het verhaal hebt voorgesteld. Toch ga je in Het geheim van Raven Hall snel door de korte hoofdstukken heen en vlieg je van verhaallijn naar verhaallijn. Daardoor is het af en toe wat gehaast en mis je wat meer uitleg of even stilstaan bij een gebeurtenissen. De schrijfstijl van Emma Rous direct en heeft weinig emotie of diepgang. Het is meer een wat afstandelijke schrijfstijl, zodat je geen connectie krijgt met een personages of met het verhaal.

Je krijgt geen grip op een enkel personage en voelt echt afstand. Dat maakt het wat verwarrend, omdat je zelf net wat mist in Het geheim van Raven Hall. Het helpt ook niet mee dat bij het spelen van het moordspel dat de personages andere namen toegewezen krijgen en dat maakt het extra lastig om het verhaal te volgen. Dus eigenlijk moet je het dubbele aantal namen onthouden en dat vraagt echt veel van je als lezer: er zijn al drie verhaallijnen en daar moet je ook de personages uit onthouden en dan nog de extra namen in het spel.

De verschillende perspectieven zijn in het begin nog totaal niet bij elkaar te plaatsen. Zo lees je vanuit Beth in het jaar 1988, vanuit Sadie in het jaar 2019 en is er nog een lijn met cursieve stukken die nog niet zijn te plaatsen en waarvan je later pas de betekenis weet. Uiteindelijk komen deze delen steeds meer bij elkaar en wordt het lezen van Het geheim van Raven Hall leuker. Vooral omdat je dan ook echt mee wil helpen om het mysterie op te lossen.

Eigenlijk ben je een soort van Cluedo in een boek aan het lezen. Maar hoeveel leuker is het om zelf het spelletje spelen in plaats van erover te lezen? Toch brengen het oude Raven Hall en de gebeurtenissen van vroeger de magie terug in Het geheim van Raven Hall en zal dus vooral het geheim je inpakken.

Een echte whodunit van Emma Rous voor liefhebbers van spelletjes. Helaas wat oppervlakkig qua diepgang en door de hoeveelheid personages. Een echte connectie met Sadie en Beth blijft uit, maar het mysterie van het spel en het verleden van Raven Hall maakt dit weer goed.

Het geheim van Raven Hall

1  2  3  4  5

Sadie Langton krijgt een geheime uitnodiging om mee te doen aan een murder mystery event op het landgoed Raven Hall. Het is wel wat apart, maar ze heeft het geld nodig en als ze het prachtige landhuis ziet, denkt ze dat ze niets te verliezen heeft. Naarmate de dag overgaat in de nacht, begint Sadie te voelen dat er iets niet klopt aan de glamoureuze gasten die aankomen, en terwijl het feest begint, wordt het huiveringwekkend duidelijk dat er een spelletje wordt gespeeld met iedereen... ook met haar. Wie zijn haar medegasten en waarom is zij op Raven Hall?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox