Escape game - Maren Stoffels RECENSIE

Recensie: Escape game - Maren Stoffels

In de stad komt een nieuwe escape room. Trigo kan niet wachten tot deze open gaat en in een opwelling daagt hij zijn vrienden uit om in te breken en de escape alvast te testen. Eenmaal binnen valt de deur in het slot en gaat deze ook niet meer open. Er zit voor de vriendengroep niets anders op dan de escape game uit te spelen en zo de uitgang te vinden. Maar de escape game is nog helemaal niet af en daardoor echt heel gevaarlijk.

De vier hoofdpersonen in het boek zijn Trigo, Brahim, Eva en Coco. Samen breken ze in in de escape room. Eenmaal binnen wordt de spanning gelijk opgebouwd door een keiharde stem die door de speakers schalt. Het is de stem van Johanne den Doder en het is haar huis.

‘Welkom escapers, jullie zijn in het huis van Johanne den Doder, een heks uit het jaar 1614. Zij werd veroordeeld voor moord, maar ze heeft de brandstapel weten te ontvluchten. Sindsdien heeft dit huis geen bewoners meer gekend.’ (p.32)

De vier vrienden staan bij het betreden van de escape room gelijk op scherp. De paniek slaat pas echt toe als Eva ernstig gewond raakt en zo snel mogelijk een dokter nodig heeft. De spanningsopbouw heeft schrijfster Maren Stoffels in Escape game voortreffelijk gedaan. Je wil door blijven lezen. Na iedere opgeloste puzzel dient zich een volgend probleem aan. Terwijl de tieners zo snel mogelijk uit de escape room willen. Je voelt hun paniek.

Maren Stoffels blikt met de hoofdpersonen terug op heftige gebeurtenissen uit hun verleden. Hierdoor krijgen de personages iets meer ‘body’. Zo worstelt Trigo met het verlies van zijn vader en de onmacht die hij voelt. Zijn moeder is overbezorgd en dit zorgt ervoor dat Trigo in de escape room last krijgt van een enorm schuldgevoel. Hij heeft tegen zijn moeder gelogen en dat terwijl hij weet dat ze zo bezorgd is. Eva heeft soms last van paniekaanvallen en gaat dan hyperventileren. Zo’n aanval kon natuurlijk in deze enge escape room niet uitblijven, met alle gevolgen van dien. Het schrijven van verhalen geeft haar rust en brengt haar ademhaling weer terug naar normaal.

De opbouw van Escape game is aantrekkelijk en speels gemaakt door Maren Stoffels. Het verhaal is verdeeld in zeven levels. En in iedere level lees je de belevenissen vanuit Trigo en vanuit Eva. Dit perspectief wisselt, maar is heel duidelijk van elkaar gescheiden. Waar het verhaal vanuit Eva wordt verteld, is de tekst gedrukt op een grijze ondergrond.

Maren Stoffels laat de lezer wel achter met een paar onbeantwoorde vragen. En dat kan je als lezer een beetje frustreren, dat je aan het einde niet alle antwoorden hebt. Of heb je dan als lezer niet alle aanwijzingen opgepikt uit het verhaal?

Maren Stoffels heeft met Escape game een spannende jeugdthriller neergezet. Niet moeilijk, maar wel lekker spannend. Dit maakt dat dit boek geschikt is voor een breed publiek, ook voor kinderen die wat moeizamer lezen. Geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 10.

Recensie: Escape game - Maren Stoffels

Escape Game

1  2  3  4  5

Beleef een superspannend avontuur in een escape room. Waarschuwing: als je eenmaal begint met lezen, wil je niet meer stoppen! (10+)

Trigo kan niet wachten tot de nieuwe escape room in zijn stad opengaat. Daarom daagt hij zijn vrienden uit: inbreken in de escape room om deze alvast te testen. Eenmaal binnen gaat de deur dicht en niet meer open. Er is maar één manier om eruit te komen: alle puzzels oplossen en de uitgang vinden. Maar de escape room is nog helemaal niet af en daardoor levensgevaarlijk…