Liefde zonder oordeel - Anne May  RECENSIE

Recensie: Liefde zonder oordeel - Anne May

Wanneer de vader van Miriam haar vertelt dat hij komt te overlijden, gaat ze in de overlevingsstand. Iedere keus die ze vanaf dat moment maakt is gericht op overleven. Tot ze niet meer kan en definitief een streep zet door alles wat ze ooit gekend heeft. Dankzij haar traumatische verleden is een normale baan of opleiding geen optie, en daarom gaat ze als vrijwilliger op de dagopvang van een verzorgingstehuis aan de slag. Hier heeft ze contact met mensen en kan ze voor hen zorgen en komt ze zelf weer tot leven. Al helemaal wanneer ze een heel bijzondere patiënt leert kennen.

De vijfentwintigjarige Gideon Asher is na een ernstig ongeluk niet meer in staat om te praten of te bewegen en komt in het verzorgingstehuis terecht. Dankzij Miriam lukt het om enigszins met hem te communiceren, totdat ze achter zijn geheim komt. Maar mag zij hem wel veroordelen om wat hij heeft gedaan? Is gebroken altijd kapot of kun je elkaar ook helen?

Liefde zonder oordeel is een kort verhaal van zo'n honderd pagina's van auteur Anne May. Het vertelt het verhaal van de Syrische Miriam die inmiddels vier jaar in Nederland woont en op het punt staat te gaan trouwen met de huisarts van de zorginstelling. Wanneer ze Gideon ontmoet voelt ze vanaf het begin een bijzondere band met hem. Ze weet tot hem door te dringen en weet zelfs, tegen alle verwachtingen in, contact met hem te maken

Anne May vertelt op een mooie manier over twee gebroken personages die allebei worstelen met gevoelens passend bij de situatie waarin ze zich bevinden. Twee mensen die elkaar in hun verdriet vinden. Het zijn geen standaard personages, waardoor het verhaal meteen een interessant karakter krijgt. Het is verfrissend om geen standaard personages te hebben. Toch blijven de personages, ondanks dat het een kort verhaal is, wat oppervlakkig. Het blijft erg lang onduidelijk wat er met zowel Miriam als Gideon is gebeurd en waarom ze zijn zoals ze zijn. Met name bij Miriam duurt het erg lang voordat je een goed beeld krijgt van haar vroegere leven. Erg jammer! Echt inleven in de personages lukt dan ook niet, ondanks dat Anne May wel levendige karakters heeft gecreëerd. Het leven van Gideon voor het ongeluk komt misschien zo nu en dan wat overdreven over, maar ook hij heeft een zachtere kant. En bij Miriam voel je dat het een lieve meid is met een eigen wil en met vooral een heel irritante verloofde die verre van goed voor haar is. Al vanaf het eerste moment dat hij in beeld komt geeft hij je genoeg redenen om je aan hem te ergeren. Dit blijft het hele verhaal zo, waardoor je meer medeleven krijgt met Miriam. Je snapt wel waarom ze bij hem blijft, maar het frustreert enorm.

De schrijfstijl van Anne May is vlot en leest prettig weg. Ze weet je nieuwsgierig te maken naar wat er gaat komen. Hierdoor vlieg je door de, toch al weinige, pagina's heen. Door vanuit het perspectief van zowel Miriam als Gideon te lezen, leer je van beiden hun gedachten en gevoelens kennen. Hierdoor weet je hoe ze tegenover elkaar staan en stellen ze je eigen gedachten over bepaalde zaken bij.

Het is sowieso jammer dat Liefde zonder oordeel een kort verhaal is. Door het verhaal langer te maken had er meer diepgang in geschreven kunnen worden en zou het verhaal nog beter uit de verf komen. Nu is het verhaal voorbij voordat je het weet, maar blijft er niet het 'wow-gevoel' achter. Het vervliegt een beetje. En dat terwijl het verhaal op zichzelf mooi is geschreven en het thema van het verhaal interessant is!

Al met al heeft Anne May met Liefde zonder oordeel een mooi thema verwerkt als kort verhaal. Hoewel de titel in combinatie met de cover een ander verhaal doet verwachten, zit er meer achter dan je in eerste instantie denkt. Het is jammer dat het zo kort is, want dit had een heel mooi uitgewerkte roman kunnen zijn.

Recensie: Liefde zonder oordeel – Anne May

Liefde zonder oordeel

1  2  3  4  5

Als je wilt overleven, kies je met je verstand. Maar als je echt wilt leven, laat je je hart spreken. Vanaf het moment dat haar vader haar vertelt dat hij zal komen te overlijden, is Miriam overgegaan op de overlevingsstand. Iedere keus die ze na die dag maakt, is gericht op overleven. Tot ze niet meer kan en definitief een streep zet door alles wat ze ooit gekend heeft. Gezien haar traumatische verleden is een normale opleiding of baan niet voor haar weggelegd en ze gaat aan de slag als vrijwilliger op de dagopvang in een verzorgingstehuis. Daar ontmoet ze een wel heel bijzondere patiënt. Gideon Asher is vijfentwintig, heeft een ernstig ongeluk gehad en is niet in staat om te praten of te bewegen. Toch lukt het Miriam om stukje bij beetje tot hem door te dringen en met hem te communiceren. Tot ze op zijn geheim stuit. Maar mag ze hem wel veroordelen om wat hij heeft gedaan? Is gebroken voor altijd kapot of kun je elkaar ook helen?