De Tweede Slaap - Robert Harris RECENSIE

Recensie: De Tweede Slaap - Robert Harris

Robert Harris is een van de meest succesvolle schrijvers van de voorbije twee decennia. De Britse journalist brak door met enkele fantastische romans die prompt verfilmd werden en zette zichzelf op de wereldkaart met zijn Cicero-trilogie. In Nederland kende hij zijn grootste successen met De officier (2014) en München 1938 (2017). De tweede slaap (2019) is een bijzonder intelligente thriller die nog even blijft nazinderen.

Harris waagt zich op het eerste gezicht aan een nieuwe periode waarover hij nog niet heeft geschreven: de middeleeuwen. Een jonge priester, Christopher Fairfax, wordt door zijn bisschop naar Addicott St. George gestuurd, waar pastoor Lacy op vreemde wijze is overleden. Fairfax zal de dienst leiden en dan terugkeren naar Exeter. Van zodra hij het dorp binnen rijdt, merkt hij een bevreemdende sfeer op. Nog vreemder wordt het als hij in de pastorie allerlei vreemde voorwerpen ontdekt, zoals een I-phone, legoblokjes en een barbiepop. Dat is op dat moment een schok voor de lezer die zich realiseert dat hij zich in een alternatieve wereld bevindt, en niet zoals gedacht in de middeleeuwen. Fairfax ontmoet verschillende dorpelingen en merkt dat Lacy niet zomaar is omgekomen. In een wereld waarin de kerk alles bepaalt en alle wetenschap gebannen lijkt, zijn de ontdekkingen die hij doet gevaarlijk en blasfemisch. Een ontmoeting met een veroordeelde wetenschapper en een bloedmooie weduwe stellen zijn trouw aan de kerk op de proef. Wat volgt is een spannende zoektocht naar de waarheid en een verrassend en bloedstollend slot.

De tweede slaap begint als een klassieke historische roman, maar grijpt de lezer algauw bij de keel. De verrassende wending zorgt ervoor dat je terechtkomt in een dystopische wereld waarin de voorspellingen van vandaag werkelijkheid geworden zijn. Net zoals in andere dystopische romans slaagt meesterverteller Harris erin om een mysterieuze sfeer te creëren die hij ook de hele tijd volhoudt. Ook de personages ogen geheimzinnig, maar geven beetje bij beetje hun ware aard bloot. Daardoor zijn ze ook geloofwaardig en passen ze in hun tijd. Harris waakt erover om naast de thrillerelementen af en toe ook humor en romantiek te integreren. Daarnaast worden de allusies op de actualiteit (klimaatopwarming, technologische wereld, hongersnood) ook fel gesmaakt. Het hele verhaal speelt zich af in een beperkte tijdspanne (9 april- 14 april) en daardoor krijg je als lezer een bijna 24/7-relaas van de gebeurtenissen. De lezer heeft ook geen kennisvoorsprong, behalve natuurlijk wat de referenties aan vandaag betreft. Het onverwachte einde en de gevolgen van de huidige beslissingen in de maatschappij zorgen ervoor dat het boek nog lang blijft nazinderen in het hoofd van de lezer. Harris blijft met zijn boeken de lezers uitdagen en nodigt hen telkens uit om mee te denken en stil te staan bij de consequenties van (fundamentele) beslissingen.

De tweede slaap

1  2  3  4  5

Een onverwachte ontdekking uit het verleden zal de toekomst voor altijd veranderen.

1468. Een jonge pater, Christopher Fairfax, reist te paard naar een afgelegen dorpje in Exmoor om de begrafenis van zijn voorganger te begeleiden. In de heuvels en bossen om het plaatsje liggen oude munten, glasscherven en menselijke botten voor het oprapen, en de oude dominee blijkt in zijn huis een bijzondere verzameling van deze artefacten te verbergen. Het lijkt er zelfs op dat zijn dood te maken heeft met zijn obsessie voor het verleden.

Christopher Fairfax wordt meegezogen in de geheimen van deze afgezonderde gemeenschap. Alles wat hij denkt te weten over zichzelf, zijn geloof en de geschiedenis van zijn wereld komt onder druk te staan.