De genade - Hans Theys RECENSIE

Recensie: De genade - Hans Theys

Op een stralende februaridag wordt rechercheur Breukmans wakker uit een woeste droom. Met zijn oude diesel begeeft hij zich naar het politiebureau, waar hem een nieuwe zaak opwacht. Kunstcriticus en docent Karel Versluys werd twee weken eerder door zijn schoonmaakster als vermist opgegeven doordat ze maar afwachtende bleef op haar loon. De rechercheur krijgt het genoegen om de zaak uit te pluizen.

Zoals rechercheur Breukmans is er geen ander. Hij is hét personage waardoor De genade een extra ster verdient. Zijn gedachtepatroon en acties zijn anders dan normaal en daarmee erg verfrissend. Helaas is dat wel een van de weinig deugdelijke details waarmee Hans Theys een vlot en spannend verhaal neerpent.  Hij maakt gebruik van een standaardplot dat als klassiek geclassificeerd kan worden in de misdaadliteratuur. Vanzelfsprekend geeft dit nauwelijks uitdaging en helaas ook weinig voldoening na het lezen. Tevens bevat De genade een merkwaardig soort humor dat niet altijd te bevatten is. De geestigheid leidt regelmatig af van het verhaal. Toch zorgen juist deze kleine kenmerken voor een schittering waardoor het boek niet in een specifiek hokje te plaatsen valt. Hiermee weet de auteur zich te onderscheiden van het gros.

Gedurende tien dagen volgen we de rechercheur. Hij heeft nogal last van excentrieke dromen, waar wij als lezer getuige van zijn. Direct na de droom gaat het verhaal verder en begint het krieken van de dag waarin de zoektocht naar de vermiste Versluys wordt voortgezet. Logischerwijze brengt de speurtocht diverse getuigen aan het licht, die elk met hun merkwaardige eigenschappen een stempel op de toon van het boek zetten. De opmerkelijke elementen overtreffen het plot, waardoor het nauwelijks op een behoorlijk spanningsniveau komt. De spanningsboog is in het boek dan ook nauwelijks gespannen en liedhebbers van tensie zullen teleurgesteld worden.

Op de tiende dag trekt rechercheur Breukmans zijn conclusie en is het tijd voor het tweede deel van het boek, getiteld 'De verlossing'. Hierin lezen we het standpunt van Versluys. Dit deel bevat minder humor en heeft zelfs lichtelijk een passieve toon. Het nieuwe inzicht is niet noodzakelijk voor het verhaal, maar het behoort wel tot een van die specifieke details die De genade kenmerkend maken.

De genade is een boek voor de liefhebber die humor waardeert en tussen de regels door kan lezen. De afwijkende presentatie zal niet bij iedereen even goed vallen. Zoek je een echte thriller waarbij je geen nagels meer overhoudt? Dan is het aan te raden dit boek van Hans Theys niet te lezen.

Recensie: De genade - Hans Theys

De Genade

Hans Theys

11 maart 2021

ISBN 9789048860227
    Uitgever Lebowski
    256 pagina's

Lebowski

1  2  3  4  5

Een broodsnuivende politieman gaat op zoek naar een verdwenen man. En vindt zichzelf.

Een dromerige rechercheur onderzoekt de verdwijning van een hopeloos verstrikte kunstcriticus en vader. Geheimen, schijngestalten en andere zwarigheden vormen obstakels op een pad dat uiteindelijk leidt tot een oplossing van het mysterie. De lezer is ook getuige van de laatste zeven levensdagen van de vermiste. Een verrassende ontknoping werpt nieuw licht op de wederwaardigheden van de rechercheur.
    De Genade is een droogkomisch detectiveverhaal, literaire suspense van de hoogste orde.