Ik bepaal - Lysette van Geel RECENSIE

Recensie: Ik bepaal - Lysette van Geel

Misha is er klaar mee dat hij van alles moet. Hij moet leren fietsen, terwijl hij niet goed bij de trappers kan. Hij moet boterhammen met pindakaas én boter eten, omdat zijn vader vergeet dat hij niet van boter houdt. En nu moet hij ook nog eens op zwemles. Vanaf nu bepaalt hij alles zelf! Dat kan namelijk gewoon in een boek. Maar misschien is dat toch niet zo'n heel goed idee...

Ik bepaal is geschreven door journaliste Lysette van Geel en is haar eerste prentenboek. Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar en volgt de vijfjarige Misha die helemaal klaar is met alles wat hij MOET doen. Het verhaal bestaat uit korte stukjes tekst, passend bij de doelgroep, en wordt ondersteund door mooie, kleurrijke illustraties die veelal de volledige pagina (of beide pagina's) in beslag nemen. De tekst is vlot en actief geschreven waardoor de aandacht en zeker bij zal blijven en het grappige is dat het verhaal niet alleen over Misha gaat, maar dat er via het boek ook tegen hem gesproken wordt en Misha daarop reageert. Hierdoor wordt het verhaaltje nog actiever.

Wanneer Misha alles zelf kan bepalen, volgt er natuurlijk een enorme chaos. Dat krijg je wanneer kinderen alles kunnen doen wat ze zelf willen. En daarmee zit er denk ik ook een mooie boodschap in het verhaal: soms moeten bepaalde dingen nu eenmaal en zijn sommige regeltjes er niet voor niets.  Het resultaat van alles zelf bepalen is natuurlijk wel erg grappig en de kleintjes zullen zich met dit verhaal dan ook zeker vermaken. Zeker als je ziet wat er gebeurt wanneer Misha zijn tijdelijke kracht volledig benut en zijn vader eens goed op zijn plaats zet omdat hij alleen maar aan de telefoon is. Kinderen zouden willen dat dit in het echt ook kan! Maar uiteindelijk gaat Misha aan de slag om alles weer in orde te maken en vindt hij alsnog een manier om zijn bellende vader een lesje te leren.

Ik bepaal van Lysette van Geel is een grappig prentenboek dat zowel voorgelezen als zelf gelezen kan worden. In beide gevallen zal er veel plezier worden beleefd aan de chaos die dit kleine mannetje veroorzaakt!

Recensie: Ik bepaal - Lysette van Geel

Ik bepaal!

1  2  3  4  5

Een heerlijk prentenboek over wat er gebeurt als je alles zelf kunt bepalen...

Misha MOET steeds van alles, zoals leren fietsen en boterhammen met pindakaas en boter eten, en dat vindt hij helemáál niet leuk. Als hij met zijn vader op weg is naar zijn eerste zwemles - waar hij écht geen zin in heeft - krijgt hij er genoeg van. Vanaf dat moment bepaalt Misha ALLES zelf! Want dat kan gewoon in een boek. Maar daarbij gaat er wel een heleboel mis... Lukt het Misha om nog voor de laatste bladzijde alles weer in orde te maken?