De held van Fabel - Scott Reintgen RECENSIE

Recensie: De held van Fabel - Scott Reintgen

Als Indira Novelle eindelijk wordt uitgekozen om naar de Praktijkschool voor Protagonisten in Fabel te mogen gaan denkt ze dat haar droom een held te worden eindelijk in vervulling zal gaan. Maar als er van alles misgaat met haar auditie en er hele vreemde dingen gebeuren lijkt alles in het water te vallen.

Het verhaal van De held van Fabel is erg origineel. Het idee van een verhaal dat zich aan de andere kant van de lezer, de personages, afspeelt werkt goed. De wereld die Scott Reintgen met Fabel heeft gecreëerd draagt zeker bij aan dit succes. De combinatie van een magische wereld met ook hele menselijke, herkenbare problemen maken dat je goed kunt wegdromen bij het verhaal maar je tegelijkertijd ook kunt herkennen in de personages. Bijvoorbeeld de momenten dat er een duidelijk verschil wordt gemaakt tussen de helden en de bijfiguren. De vergelijking met een school waarin populaire en minder populaire kinderen zijn is dan snel gemaakt.

De personages in De held van Fabel zijn goed uitgewerkt en gemakkelijk om mee mee te leven. Hoofdpersoon Indira Novelle sluit je meteen in je hart, net als haar vrienden Fenix en Maxi. Het moment dat Maxi Indira lijkt te negeren voelt dan ook heel ongemakkelijk en niet passend in het verhaal. Achteraf gaat dit plaatje wel weer kloppen en past het perfect in één van de verrassende wendingen in het verhaal. Naast deze drie zijn er nog vele andere personages die De held van Fabel nog leuker en interessanter maken, zoals Indira’s mentor Deus of haar adoptiemoeder mevrouw Penning en haar zoontje Pieter.

De schrijfstijl van Scott Reintgen is zeer toegankelijk en makkelijk leesbaar. Het zal veel jonge lezers aanspreken en daarmee ook aanmoedigen om meer te gaan lezen. Hij sluit goed aan bij de belevingswereld van zijn lezers en probeert ze ook actief zich te laten inleven in het verhaal. Zo legt hij uit hoe Indira zich moet hebben gevoeld toen ze voor de poort van Fabel stond. Dit doet hij door de lezer te vragen zich voor te stellen hoe ze zich voelden toen ze voor het eerst op het strand waren.

De held van Fabel is het debuut van Scott Reintgen voor lezers in de basisschoolleeftijd en een erg geslaagd debuut. Hopelijk zullen er nog vele boeken volgen, misschien zelfs over Fabel want daar zijn nog genoeg verhalen te vinden.

De held van Fabel

1  2  3  4  5

Ook altijd een personage in een boek willen zijn?

Indira Novelle staat al haar hele leven in de kantlijn, wachtend op een kans om als personage te schitteren. Dus wanneer ze hoort dat ze is uitgekozen om naar Fabel af te reizen en aan de beroemde Praktijkschool voor Protagonisten te studeren, een school die bekend staat om het afleveren van de allerbeste personages, kan ze haar oren niet geloven.

Maar Indira's droom om een held te worden valt in het water. Haar auditie loopt in de soep en bezorgt haar een plek in het bijfigurenprogramma, en pogingen om haar mentoren - bekende hoofdpersonages als Alice uit Wonderland en Romeo van Julia - hun ongelijk te bewijzen worden continu gedwarsboomd. Indira krijgt al snel het gevoel dat een slechterik de boosdoener is.

Het wordt op school steeds gevaarlijker en Indira ontdekt dat heel Fabel wordt aangevallen. Met haar nieuwe vrienden Maxi en Fenix aan haar zijde zoekt ze naar aanwijzingen om degene die hen met duistere magie bedreigt, te ontmaskeren. Maar hoe meer Indira ontdekt, hoe meer ze gaat twijfelen aan haar plaats in deze verhalenwereld. Kan een bijfiguur écht de held van het verhaal worden?