De ninja's van de overkant - Reggie Naus  RECENSIE

Recensie: De ninja's van de overkant - Reggie Naus

Wanneer er echte ninja's in de straat komen wonen zorgt dat meteen voor problemen. Want aan de overkant woont namelijk een heuse piratenfamilie; de familie Donderbus. En piraten en ninja's liggen al eeuwen met elkaar overhoop. Ninja's zijn niet te vertrouwen volgens kapitein Donderbus, en andersom zeggen ze dat piraten onbehouwen schoften zijn die zich nooit wassen. Allebei in dezelfde straat wonen is geen optie, dus er moet een familie vertrekken. Wie dat zijn, vechten ze uit op het buurttoernooi. De ninja's zijn snel en lenig, maar de piraten zijn de beste valsspelers van de zeven zeeën...

De ninja's van de overkant van Reggie Naus maakt deel uit van de Piraten van hiernaast-serie. Een reeks voor kinderen van 8 jaar en ouder waarbij de belevenissen van Michiel, buurjongen van de familie Donderbus en de enige in de Geraniumstraat die de piraten leuk vindt, gevolgd worden. Een echte piratenfamilie in de straat zorgt natuurlijk voor een hoop ophef onder de buurtbewoners, maar Michiel is de beste maatjes met piratenzoon Billy en samen beleven ze de grootste avonturen.

In iets meer dan honderd pagina's lezen we hoe de ninja-familie, de familie Sasuke, in de Geraniumstraat komt wonen en hun dochter al snel vriendschap sluit met Michiel en Billy. Tegen alle piratenregels in. Want Piraten en Ninja's samen dat kan natuurlijk niet!

Het verhaal van De ninja's van de overkant is leuk opgezet en is ondanks dat dit niet het eerste deel uit de serie is, uitstekend los te lezen. De schrijfstijl van Reggie Naus is vlot en actief waardoor de aandacht van de jonge lezers er goed bij zal blijven. Het taalgebruik past goed bij de doelgroe, de zinnen zijn kort en de hoofdstukken hebben een prettige lengte om de aandacht er goed bij te houden en de spanningsboog strak. Daarnaast gebeurt er van alles in het boek waardoor de vaart er goed in blijft zitten. Dankzij de prettige schrijfstijl zit je direct vanaf het begin goed in het verhaal.

De tekst wordt afgewisseld met zwart-witillustraties die een mooi beeld schetsen van hoe de piraten en ninja's eruitzien – precies zoals je ze kent uit films – en van de avonturen die ze beleven. Deze afwisseling is erg prettig om de aandacht goed bij het verhaal te houden en prikkelt de fantasie. De humor die Reggie Naus erin verwerkt heeft tovert bovendien een glimlach op je gezicht en kinderen zullen dan ook veel plezier aan het verhaal beleven.

De ninja's van de overkant van Reggie Naus is een weer een leuk deel in deze piraten-reeks. De schrijfstijl, humor en het goede verhaal zorgen ongetwijfeld voor veel vermaak voor de jonge lezers!

De piraten van hiernaast - De piraten van Hiernaast: De ninja's van de overkant

1  2  3  4  5

Los te lezen deel uit de bekende serie 'De piraten van hiernaast', voor landrotten vanaf ongeveer 8 jaar die wel van een geintje houden!

Al eeuwen liggen piraten en ninja’s met elkaar overhoop. Dus als er een ninja-familie in de straat komt wonen, geeft dat meteen heibel. Volgens kapitein Donderbus zijn ninja’s niet te vertrouwen, en volgens de ninja’s zijn piraten onbehouwen schoften die zich nooit wassen.
    Het is duidelijk: een van de twee families moet vertrekken. Maar welke? Dat gaan ze uitvechten op het buurttoernooi. De ninja’s zijn snel en lenig, maar de piraten zijn de beste valsspelers van de zeven zeeën…