Derek het schaap 1 - Een zoem voor jou - Gary Northfield RECENSIE

Recensie: Derek het schaap 1 - Een zoem voor jou - Gary Northfield

Derek het schaap woont in een groene wei bij een boerderij. Hij is altijd op zoek naar sappig gras. Daar kan je hem ’s nachts voor wakker maken. In die zoektocht naar het lekkerste gras maakt hij de gekste avonturen mee. Derek weet niet altijd goed om te gaan met alle andere dieren die op de boerderij leven. En dat leidt tot bizarre situaties, met bijvoorbeeld een kwade eekhoorn of een vervelende, stekende wesp. De rode draad in dit boek is de vraag of het Derek lukt een sappig maaltje voor zichzelf te vinden.

Derek het schaap, Een zoem voor jou is een bundel van dertien stripavonturen. De bundel is geschreven door Gary Northfield, wellicht bij eenieder wel bekend als auteur van de reeks Julius Zebra. Grappig detail is dat Gary Northfield deze verhaaltjes over Derek het schaap al had geschreven voordat de boeken van Julius Zebra verschenen. De stripverhaaltjes zijn gepubliceerd in het Britse stripblad The Beano. En gelukkig voor ons, zijn ze nu gebundeld en uitgebracht in het Nederlands.

In Derek het schaap, Een zoem voor jou draait het allemaal om de grappige avonturen van het stuntelige schaap Derek. Een naam die ook erg goed past bij dit schaap. De tekenstijl is vrolijk, kleurrijk en ook hier ontbreekt de humor niet. De tekst is eigentijds en veel klanken worden letterlijk nagebootst, zoals bijvoorbeeld ‘zwoesj’ als het erg hard waait. Dit zorgt ervoor dat de verhalen echt tot leven komen. De tekst staat in ballonnen, zoals dat hoort in een strip. De hoeveelheid tekst per pagina valt heel erg mee, waardoor het ook echt een aanrader is voor kinderen die niet zo van lezen houden. Wat jammer is, is dat het lettertype echt erg klein is. Dit zorgt ervoor dat sommige tekstballonnetjes soms moeilijk te lezen zijn. En dat is jammer, vooral ook voor kinderen die om wat voor reden dan ook moeite hebben met lezen.

De dertien stripverhalen hebben van Gary Northfield allemaal onderwerpen en situaties meegekregen die voor kinderen herkenbaar zijn. Dit zorgt ervoor dat kinderen zich goed kunnen inleven. Maar Gary Northfield zou Gary Nortfield niet zijn als hij die herkenbare situaties niet superlekker aandikt. Maar juist dat alles super overdreven wordt neergezet, zorgt voor de humor in dit boek. Zo zit er in het verhaal ‘De pot op’ een verwijzing naar het sprookje Roodkapje. En dat heeft Northfield subliem gedaan. Ook heeft Derek vaste vrienden in het boek. Lenny, ook een schaap, is zijn maat. En Ceciel de bij komt ook vaker langs in dit boek. De dieren hebben dus ook wat menselijke eigenschappen meegekregen van Gary Northfield. Ook dit zorgt voor een lacheffect.

Derek het schaap, Een zoem voor jou is een hilarisch boek met dertien stripverhalen. Kinderen die van Graphic Novels houden, zullen hier ook van smullen. En voor de kinderen die niet echt dol zijn op lezen, is dit een uitkomst. Weinig tekst en veel humor. Wat wil je nog meer? Het boek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 7 jaar.

Derek het schaap 1 - Een zoem voor jou

1  2  3  4  5

Gigagrappige stripverhalen over Derek het schaap van Gary Northfield (bekend van Julius Zebra)

Voor Gary Northfield Julius Zebra bedacht, schreef en tekende hij al korte stripverhalen over Derek het schaap. De dertien grappigste (en domste) avonturen van deze stuntelige schaap zijn nu gebundeld in Derek het schaap – Kom erbij! Voor alle Julius Zebra- en graphic novel-fans!

Derek het schaap vindt het leven in de wei geen pretje. Met al die andere vervelende dieren op de boerderij is er bijna geen plukje vers gras meer te vinden en Derek heeft altijd trek. Hij pakt elke kans om een sappig maaltje te vinden met beide handen… eh… poten aan. Maar net als hij iets lekkers vindt, komt er altijd wat tussen. Lukt het hem ooit een lekker hapje te vinden… en rustig op te peuzelen?

De avonturen over Derek het schaap verschenen voor het eerst in het beroemde Britse stripblad The Beano. De korte stripverhalen in Derek het schaap – Kom erbij! zijn zeer geschikt om het leesplezier aan te wakkeren bij kinderen die moeite hebben met lezen.