Je kunt geen kant op - Astrid Sercu RECENSIE

Recensie: Je kunt geen kant op - Astrid Sercu

Wanneer een gevaarlijke crimineel ontsnapt uit de gevangenis bij hun in de buurt, vinden Mien, Vic en Alix dit niet alleen doodeng, maar ook best even spannend. Enkele dagen later vallen twee gewapende mannen hun school binnen. Enkele tieners, onder wie Mien, worden gegijzeld in een klaslokaal. Lukt het hun om te ontsnappen? Wie kunnen ze vertrouwen en wie niet?

Je kunt geen kant op is het tweede boek van Astrid Secru (1992). Het is een vervolg op haar eerste boek, 'Je zult van me houden' en gaat over dezelfde vriendinnengroep. Wanneer je dit eerste deel niet hebt gelezen, is dat helemaal niet erg, Je kunt geen kant op kun je namelijk prima los lezen.

Wanneer je begint met lezen, zit je al ontzettend snel in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort en zijn geschreven vanuit het perspectief van Mien en Emilio, de ontsnapte crimineel. Dit zorgt al dat je continu door blijft lezen. Daarnaast heeft Astrid Secru een vlotte schrijfstijl, waardoor het verhaal makkelijk leest. De zinnen zijn kort en bevatten geen moeilijke woorden. Het boek zou daarom ook zeker geschikt kunnen zijn voor jongeren die niet zo van lezen houden. Door het vlotte tempo en het ontzettend spannende verhaal vliegt iedereen namelijk door dit boek heen.

In Je zult van me houden maakte je kennis met de vriendinnengroep van Mien. In het eerste hoofdstuk van dit boek wordt meteen duidelijk dat het om een hechte vriendinnengroep gaat, een gezellig en avontuurlijk groepje. De hoofdpersonen worden een beetje oppervlakkig beschreven, je leert Mien verder niet heel goed kennen. Voor dit verhaal is dat ook niet heel erg, de vriendschap tussen de drie meiden komt namelijk wel heel mooi naar voren en het verhaal komt niet over als oppervlakkig.

Je leert ook Emilio, de ontsnapte crimineel, een beetje kennen. Je komt er al snel achter dat hij de jongeren met een bepaalde reden gijzelt. Ze willen namelijk geen geld, maar willen dat de directeur een iets bekend en ontslag neemt. Maar waarom willen ze dit? Wat heeft de directeur gedaan? Ook is er de andere gijzelnemer, die overkomt als een sympathieke jongen die eigenlijk niemand pijn wil doen. Maar waarom werkt hij dan toch mee aan de gijzeling?

Een ontzettend spannend verhaal, waar je als een razende doorheen vliegt!

Je kunt geen kant op

1  2  3  4  5

Een razend spannend verhaal over misdaad en onvoorwaardelijke vriendschap. Voor lezers vanaf 12 jaar Één school, Vier klasgenoten. Twee gijzelnemers. Een gevaarlijke gevangene ontsnapt uit de gevangenis. En enkele dagen later vallen twee gewapende mannen een school binnen. Ze zijn op zoek naar een meisje. Ze praten over wraak. Al snel loopt de overval volledig uit de hand en vier tieners, onder wie Mien en Mats, worden gegijzeld in een klaslokaal. Slagen ze erin heelhuids te ontsnappen? Wie valt te vertrouwen? En vooral: wie niet?