Poolnacht - Ragnar Jónasson RECENSIE

Recensie: Poolnacht - Ragnar Jónasson

Door een tropische ziekte moet het volledige IJslandse dorp Siglufjörður in quarantaine. Ondanks de zorgen betekent dat qua werk rustige tijden voor de jonge politieman Ari Thór Arason. Dat geeft hem de kans te duiken in een oude zaak: de dood van een jonge vrouw ruim vijftig jaar eerder. Samen met haar man, zus en zwager was ze verhuisd naar de nabijgelegen en verder onbewoonde fjord Héðinsfjörður. Onlangs is een foto opgedoken waaruit blijkt dat ze misschien toch niet de enige bewoners van de fjord waren. Door het onderzoek heeft Ari contact met Ísrún, een journalist uit Reykjavík. Terwijl zij hem helpt met zijn zaak, onderzoekt ze zelf de vermissing van een kind en een auto-ongeluk, dat expres lijkt te zijn veroorzaakt.

Bereid je met een boek van Ragnar Jónasson vooral voor op veel accenten, letters waarvan je geen idee hebt hoe je ze moet uitspreken en tongbrekende plaatsnamen. De bekroond internationaal bestsellerauteur dompelt in Poolnacht zijn lezers voor de derde maal onder in het IJsland van politieman Ari Thór. En ondanks dat je de plaatsnamen misschien niet over je lippen kunt krijgen, krijg je er (zelfs bij lezen in de zomer) een aardig idee van hoe koud en stormachtig het daar op het eiland kan zijn. En hoe donker en eenzaam het voor die twee stellen geweest moet zijn te wonen op de afgelegen fjord Héðinsfjörður.

Poolnacht een thriller noemen is naarmate het boek vorder misschien wel wat te pretentieus. Het boek begint veelbelovend met een insluiper, een mysterieuze gestalte voor het raam en natuurlijk de quarantaine. Zeker in deze coronatijd heeft een schrijver maar weinig woorden nodig om van een verplichte quarantaine vanwege een onbekende ziekte een dreigende situatie te maken. Nu schreef Jónasson de oorspronkelijke versie van dit boek al in 2012, juist nu is de setting van zijn verhaal bijzonder actueel.

Maar verder kabbelt het misdaadonderzoek allemaal vrij rustig voort. Journalist Ísrún krijgt minstens zoveel aandacht als Ari Thór, in tegenstelling tot wat je zou verwachten door de titel en flaptekst van het boek. En het onderzoek naar het oude Héðinsfjörður-sterfgeval blijft ook vooral in het verleden. Er worden geen slapende honden wakkergemaakt die plotseling in de achtervolging gaan. Daarbij voelt Poolnacht ook echt als 'een volgde deel'. Of het nu bewust is of niet, Jónasson besteedt weinig aandacht aan de ontwikkeling van zijn karakters. Je leest wel iets over hun voorgeschiedenis en ze leren heus wat gedurende de verhaalde tijd, maar verder blijven Ari Thór en Ísrún vrij vlak.

Toch boeit Poolnacht met gemak. Ondanks dat de spanningsboog niet hoog is, intrigeren zowel de cold case als de onderzoeken van Ísrún. Jónasson is met name een steengoede verteller, die precies langzaam genoeg tipjes van de sluier oplicht om de lezer geboeid te houden. Ari Thór en Ísrún verrichten degelijk speurwerk, werken dossiers door en spreken getuigen, soms meerdere keren. En dat is eigenlijk ook wel eens een keer fijn – en realistisch, want veel politieonderzoek zal in de praktijk toch eerder zo verlopen. Daarbij heeft Jónasson ook aandacht voor de gevolgen van de daden, en de mensenlevens die er zowel op lange als op korte termijn door beïnvloed worden. Poolnacht is misschien niet de meest spectaculaire kennismaking met deze schrijver, maar wel een zeer prettige leeservaring.

Recensie: Poolnacht - Ragnar Jónasson

Duister IJsland - Poolnacht

1  2  3  4  5

1955. Twee jonge stellen verhuizen naar de onbewoonde, geïsoleerde fjord Héðinsfjörður. Hun verblijf eindigt abrupt wanneer een van de vrouwen onder mysterieuze omstandigheden om het leven komt. De zaak wordt nooit opgelost.

Vijftig jaar later duikt een oude foto op en daaruit wordt duidelijk dat de stellen wellicht helemaal niet de enige bewoners van de fjord waren.

In het nabijgelegen Siglufjörður probeert de jonge rechercheur Ari Thór te achterhalen wat er die noodlottige avond gebeurde. De zaken nemen een sinistere wending wanneer een kind vermist raakt op klaarlichte dag. Met een stalker op de vlucht en Siglufjörður in quarantaine, lijkt het erop dat het verleden hen op ijzingwekkende wijze achtervolgt.