Een boek voor poes - Dianna Wilson RECENSIE

Recensie: Een boek voor poes - Dianna Wilson-Sirkovsky

Het prentenboek Een boek voor poes is geschreven door Dianna Wilson-Sirkovsky en geïllustreerd door Sara Casilda. Het boek gaat over een jongen, James, die in de klas struikelt over woorden als hij voorleest. Zijn meester geeft hem als tip om te gaan oefenen met hardop voorlezen. James bezoekt regelmatig het asiel om zichzelf op te vrolijken. Hij besluit voor de katten daar te gaan voorlezen omdat zij het niet merken wanneer hij af en toe over woorden struikelt. Spookje is de naam van één van de poezen, de naam Spookje is elke keer wanneer de naam gebruikt wordt groot en dik gedrukt. Dit is voor kinderen een herkenning wanneer zij mee lezen.

Er is te lezen dat het prentenboek Een boek voor poes geschikt is voor kinderen vanaf 6 jaar. Er worden in het boek soms best wat moeilijke woorden gebruikt die nog niet in de woordenschat van kinderen van 6 zitten zoals schuchtere asielkat en nerveus. Maar ook de voorwerpen die genoemd worden zoals een plumeau zijn moeilijk. Aan het begin van het boek wordt wel uitgelegd wat asielkatten zijn. Er wordt hierbij uitgelegd dat asielkatten soms gesocialiseerd moeten worden of verwilderd zijn. Deze woorden worden uitgelegd wat ook wel nodig is. Je moet als voorlezer dus wel enige uitleg geven over de woorden. Wanneer de kinderen zelf het boek gaan proberen te lezen, zal je ook moeten helpen met het spellen van de woorden.

De illustraties zijn zacht, er worden lichte en zachte kleuren gebruikt in de tekeningen. Er is echt wel een ninjakat getekend. Dit is een tekening van de kop van een zwarte kat. Dit is van zo dichtbij getekend dat het best eng is. Je kan je kind helemaal meenemen in de tekst en platen. Deze sluiten goed op elkaar aan en je kan wijzen of je kindje laten wijzen naar de voorwerpen die besproken worden.

De trefwoorden volgens het boek zijn lezen, voorlezen, poes, asiel. Dit is wel goed passend, maar je zou er angst overwinnen ook nog aan toe kunnen voegen. Het doel van het verhaal is speciaal en bijzonder. Het gaat over het weghalen van angst en leert dat fouten maken mag. Poezen horen het namelijk niet als je fouten maakt, de poezen in het boek worden als middel gebuikt om het doel angst kwijt raken te bereiken. Dit kan kinderen veel rust geven.

Een boek voor poes

1  2  3  4  5

Een vertederend verhaal over voorlezen aan je lievelingsdier. Voor dierenvrienden én boekenvrienden vanaf 6 jaar. James houdt niet van lezen. Hij struikelt over woorden en moet tijdens de pauze in de klas blijven om te oefenen. Om zichzelf op te vrolijken, bezoekt hij de katten in het asiel en leest hij voor aan Spookje, de schuchtere poes in de doos. Totdat de doos op een middag plotseling verdwenen is ...