Lekker naar buiten - Adam Ciccio RECENSIE

Recensie: Lekker naar buiten - Adam Ciccio

Het prentenboek Lekker naar buiten is geschreven door Adam Ciccio en de illustraties zijn gemaakt door Katrien Benaets. In Lekker naar buiten speelt een das, genaamd Das, de hoofdrol. Dit is een prentenboek dat zich afspeelt in de moderne tijd van tegenwoordig. Das heeft een tablet die wordt weggelegd en de tv wordt uitgezet wanneer de wolken zijn verdwenen en het zonnetje schijnt. In het boek wordt benadrukt dat buiten spelen belangrijk is voor de gezondheid van kinderen, dit is een goede en belangrijke boodschap.

Hij doet allemaal verschillende soorten buitenactiviteiten die vooral plaatsvinden in de natuur. Zo is Das te vinden in het bos, bij de rivier en in de rivier. Das speelt ook samen met zijn vriendje Vos. Daarnaast zijn moeder, vader en opa ook betrokken in de buiten speel dag. De trefwoorden die beschreven staan aan het begin van het boek passen zeer goed bij het verhaal. De trefwoorden zijn buiten spelen, plezier en natuur.

De illustraties zijn zeer mooi gemaakt. Je ziet aan de tekening direct wat Das aan het doen is, zo is er getekend dat Das een bommetje in de rivier heeft gemaakt. Dit wordt al direct duidelijk aan de illustratie, dit is erg leuk is voor kinderen die nog niet mee kunnen lezen. Zij kunnen het verhaal goed volgen naar aanleiding van de tekeningen. Er zijn mooie weerspiegelingen van de bomen in het water getekend en er wordt gebruik gemaakt van veel kleuren uit de natuur.

Wat leuk is aan het boek is dat er een gehele dag gevuld wordt, van de ochtend tot de avond is Das lekker buiten bezig. Dit laat kinderen zien dat er buiten genoeg te doen is. Het verhaal eindigt met het lezen van een boek in bed waarna hij in slaap valt en droomt over wat hij morgen weer allemaal buiten mag gaan doen. De tablet of televisie komen niet meer terug in het verhaal.

Op de achterkant staat dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 5 jaar. Je zou dit boek eventueel ook al met wat jongere kinderen kunnen lezen maar het stukje tablet wegleggen en televisie uit zal meer aansluiten bij kinderen vanaf 5 jaar. In dit boek wordt naast het leuke verhaal over de verschillende activiteiten een zeer belangrijke boodschap meegegeven; je kan buiten voldoende doen, dus tablet weg en ga lekker naar buiten!

Lekker naar buiten

1  2  3  4  5

Een vrolijk en fantasierijk boek dat iedereen uitnodigt om naar buiten te gaan. Voor binnenzitters en buitenspelers vanaf 6 jaar. Joepie, het zonnetje schijnt! Wasbeer legt zijn tablet weg en gaat naar buiten. Er zijn zo veel dingen te zien en te doen. Hij skateboardt, maakt een wandeling, gaat vissen met zijn Opa, voetbalt met zijn vriendje Vos … Het wordt een fantastische dag!