Appels te koop - Liu Bin RECENSIE

Recensie: Appels te koop - Liu Bin

Het prentenboek Appels te koop is geschreven door Liu Bin en geïllustreerd door Dan Song. Het boek komt oorspronkelijk uit China, er staat op de eerste pagina de oorspronkelijke Chinese titel vermeld. Het boek gaat over een beer en een konijn. De beer heeft best wel iets weg van Winnie de Pooh. De beer en het konijn zijn in het bos aan het spelen als zij iets in de boom zien hangen, dit zijn appels. Het boek heeft 1 onderwerp en dat zijn de appels. In Appels te koop zijn woorden als verrukkelijk, heerlijk en lekker dik gedrukt, hier wordt dus extra de nadruk op gelegd en slaan op de appels.

Wanneer zij de appels ontdekt hebben willen zij zoveel mogelijk appels gaan plukken om deze te verkopen, echter eten zij er een stukje uit waardoor ze niet meer te verkopen zijn. Zij besluiten een andere handel te beginnen, het verkopen van de zaadjes uit de appels.

Op de achterkant is te lezen dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 4 jaar. Het thema 'handelen' is wel wat vroeg voor deze leeftijd en past misschien minder binnen sommige culturen. De  vraag is in hoeverre jongere kinderen het handelen al helemaal snappen en dit past binnen de leefwereld van jongere kinderen. Ze leren hiermee wel wat handelen inhoudt en hoe je dit kan aanpakken. Het is een leuk verhaal om samen met kinderen te lezen en is het leuk om de mooie platen te bekijken.

De illustraties zijn leuk gemaakt, deze zijn simpel maar je ziet precies wat er gebeurt. Er wordt gebruik gemaakt van lichte en heldere kleuren waardoor je echt het buitengevoel krijgt. De uitdrukkingen op de gezichten van konijn en beer zijn duidelijk in beeld gebracht waardoor je goed ziet wat zij van iets vinden of hoe zij de appel vinden smaken. Het leren van emoties en het lezen van gezichtsuitdrukkingen kan je als ouder meenemen tijdens het lezen. De trefwoorden die in het boek beschreven staan zijn handel, eten, fruit. Deze trefwoorden kloppen bij het verhaal. Het woord natuur had eventueel nog toegevoegd kunnen worden omdat de illustraties de natuur mooi weergeven.

Recensie: Appels te koop - Liu Bin

Appels te koop

1  2  3  4  5

Een grappig en zacht verhaal over appels proeven en proeven en proeven en proeven. Voor gezonde snoepers vanaf 4 jaar. Beer en Konijn vinden een boom met lekkere appels. Misschien kunnen ze de appels plukken en verkopen? Maar zijn alle appels wel even lekker? Even proeven, tot alle appels op zijn.