Koninkrijk - Jo Nesbø  RECENSIE

Recensie: Koninkrijk - Jo Nesbø

In tegenstelling tot zijn broer Carl heeft Roy Opgard het afgelegen bergdorp waar hij is opgegroeid nooit verlaten. Hun jeugd was verschrikkelijk; vader was bikkelhard en hanteerde een strikt 'wij tegen de rest'-principe. Roy heeft daarom altijd geprobeerd zijn jongere broer te beschermen, maar toen die naar Amerika vertrok dacht Roy dat hij voorgoed was verdwenen, zijn jeugd achter zich latend. Wanneer Carl echter terugkeert met een mysterieuze vrouw aan zijn zijde en het plan een luxueus hotel bij het dorp te bouwen, ontstaat er spanning in het dorp en worden de broers het mikpunt van allerlei verdachtmakingen. Daarnaast komt Roys wereld op zijn kop te staan wanneer hij verliefd wordt op de vrouw van Carl. Hij zal moeten kiezen tussen zijn eigen familie of een toekomst war hij nooit van durfde te dromen...

Koninkrijk is de nieuwste thriller van de succesvolste thrillerauteur uit Noorwegen, Jo Nesbø. Geen rechercheur Harry Hole in de hoofdrol dit keer, maar een losstaand verhaal dat zich afspeelt in een Noors bergdorpje. We lezen vanuit het perspectief van de oudste broer, Roy, en leren dankzij de wisseling tussen verleden en heden de familie Opgard erg goed kennen.

Doordat in het begin van het verhaal met name de belangrijkste personages worden verdiept, verlopen de eerste 130  pagina's wat traag. We maken op een rustige manier kennis met Carl en zijn vrouw Shannon die naar het dorp (terug) komen, en komen beetje bij beetje meer te weten uit de jeugd van de twee broers. Er zitten zeker interessante en mysterieuze aspecten in, maar het komt nog niet helemaal lekker op gang. Vanaf die 130 pagina's ongeveer, komt er meer vaart in het verhaal en beginnen er steeds meer puzzelstukjes op hun plaats te vallen. En hoe verder in het verhaal, hoe meer geheimen en onthullingen er naar boven komen. Geheimen die je als lezer misschien door denkt te hebben, maar waar bepaalde personages in het boek nog achter moeten komen. Personages, dorpsbewoners, die overigens ook erg doeltreffend zijn neergezet door Jo Nesbø. Daarvan valt niets te zeggen. Zijn personages zijn diep uitgewerkt en komen stuk voor stuk tot leven. Niet alleen de hoofdpersonages, maar ook de bijpersonages.

De schrijfstijl van Jo Nesbø is erg beeldend en beschrijvend waardoor je de omgeving en de gebeurtenissen erg goed kunt visualiseren. Deze manier van schrijven kan je ook zeker tegenstaan en kan wat vertragend werken, maar geeft in dit geval zeker diepgang aan het verhaal. Bovendien laat dit maar weer eens de kracht van Jo Nesbø als schrijver zien.

Jo Nesbø weet met Koninkrijk te intrigeren en met diverse plottwists bouwt hij naar mate het einde vordert de spanning steeds verder op. Het verhaal wordt interessanter en pakt je op een gegeven moment beet om niet meer los te laten tot het einde.

Koninkrijk is een verrassende thriller die op zijn eigen manier uitspringt tussen andere thrillers. Verwacht niet de spanning van een suspense thriller met mysterieuze zoektochten naar antwoorden, maar wel een goed geschreven, diepgaand psychologisch verhaal waarbij twee broers steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Jo Nesbø heeft een sterk verhaal geschreven dat wellicht even inkomen is, maar dat vervolgens overtuigend naar de eindstreep leidt.

Recensie: Koninkrijk - Jo Nesbø

Koninkrijk

1  2  3  4  5

De nieuwe Nesbø: een ijzingwekkende tragedie

Een ijzingwekkende tragedie over twee broers, één vrouw en een nooit opgeloste moord uit het verleden.

Roy Opgard heeft het afgelegen Noorse bergdorp waar hij is opgegroeid nooit verlaten, terwijl zijn jongere broer Carl zo snel hij kon naar Amerika is vertrokken. De jeugd van de broers was verschrikkelijk: hun vader was bikkelhard en hanteerde een strikt ‘wij tegen de rest’-principe. Roy heeft altijd geprobeerd Carl te beschermen, maar net als iedereen in het dorp dacht hij dat zijn broer voorgoed was verdwenen – op de vlucht voor de spoken uit zijn verleden.
    Dan keert Carl terug, met een mysterieuze vrouw en een dubieus plan om een luxehotel bij het dorp te bouwen. Oude rivaliteiten steken de kop op en het dorp komt onder hoogspanning te staan, waarbij de broers het mikpunt worden van allerlei verdachtmakingen. Terwijl ze zich met hand en tand tegen de dorpelingen moeten verdedigen, wordt Roy ook nog eens verliefd op Carls vrouw. De gevolgen zijn niet te overzien; Roys wereld staat op instorten en hij zal moeten kiezen tussen zijn eigen familie of een toekomst waar hij nooit van durfde te dromen.