Spijt van jou - Colleen Hoover RECENSIE

Recensie: Spijt van jou - Colleen Hoover

Hoe leuk is het als Morgan op haar zeventiende een relatie heeft met Chris, terwijl de beste vriend van Chris, Jonah, een relatie heeft met haar zusje Jenny. Met z'n vieren vormen ze een hecht team, maar als Morgan zwanger wordt van Chris valt alles uitklaar. Zeventien jaar later wordt het leven van Morgan opnieuw op zijn kop gezet. Dit keer moet ze echter ook voor Clara, haar dochter, zorgen, maar het zeventienjarige meisje denkt daar anders over. Weten moeder en dochter opnieuw hun weg te vinden of raken ze elkaar kwijt in hun emoties en geheimen?

Colleen Hoover heeft al vele titels op haar naam staan in een brede range van genres. Spijt van jou is haar nieuwe feelgoodroman die de aandacht van de lezer volledig opslokt. Door de afwisseling in het perspectief tussen een jonge moeder en een tiener gaat het verhaal naast feelgood ook door als new adult, waardoor zij een brede doelgroep aantrekt.

Spijt van jou is vlot geschreven. Colleen Hoover heeft een pakkende schrijfstijl waarmee ze de "drama" zo weet te brengen dat het emotioneel, begrijpelijk en toch luchtig is. Dit doet zij onder andere door het beschrijven van hele sterke personages die echt tot leven komen. Zowel Morgan als Clara zijn herkenbare personages, die goed zijn uitgedacht. Bovendien geven ze de lezer een kijkje in de ziel door al hun gedachtes bloot te leggen, ook de minder mooie. Hierdoor is Spijt van jou een boek dat je in één ruk uitleest, maar dat nog dagen in je hoofd blijft hangen.

Het centrale thema van Spijt van jou is relaties. Zowel liefdesrelaties als moeder-dochterrelaties worden onder de loep gelegd. Doordat Colleen Hoover heel open schrijft en dus zowel momenten van voorspoed als tegenspoed beschrijft, herkent de lezer zich in het verhaal. De verhaallijn zelf is niet bijster origineel, maar stelt zeker niet teleur. Al snel is duidelijk hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen, maar door de gespannen situatie blijf je nieuwsgierig naar de precieze uitwerking ervan. Aangezien er genoeg speelt, is het verhaal zeker niet straight forward.

Al met al is Spijt van jou op en top feelgood. De schrijfstijl is makkelijk en het verhaal is luchtig maar toch emotioneel op het juiste moment. De verhaallijn is niet heel verrassend, maar door de levendige karakters en de uitgebreide beschrijvingen van de relaties, gedachten en twijfels weet Spijt van jou zich te onderscheiden. Voor de uiteindelijke beoordeling krijgt Spijt van jou dan ook het voordeel van de twijfel en dus 5 hartjes!

Spijt van jou

1  2  3  4  5

Morgan, de hoofdpersoon in ‘Spijt van jou’ van Colleen Hoover, werd op zeventienjarige leeftijd zwanger van haar nu zestienjarige dochter Clara. De twee botsen erg met elkaar, maar gelukkig weet vader Chris de vrede te bewaren tussen de overbezorgde moeder en de vrijgevochten dochter. Als hij betrokken raakt bij een ernstig ongeluk, stort hun wereld in en elke dag komen er nieuwe geheimen aan het licht. Morgan en Clara raken steeds verder van elkaar verwijderd. Zullen ze de weg naar elkaar weer kunnen terugvinden?

Colleen Hoover vertelt op indringende wijze uit zowel het perspectief van Morgan als Clara. ‘Spijt van jou’ is een prachtige roman over familie, eerste liefde, rouw en bedrog.