Een ode aan groenten - Alice Zaslavsky RECENSIE

Recensie: Een ode aan groenten - Alice Zaslavsky

Wat een indrukwekkend boek is Een ode aan groenten. En dan heb ik het alleen nog maar over het formaat. Het boek telt maar liefst 488 pagina's en weegt zo'n 2 kg. 2 kg boordevol informatie over in totaal 50 soorten groenten. Deelneemster aan de Australische Masterchef 2012 Alice Zaslavsky heeft al haar kennis in dit boek bijeen gebracht en zo een geweldig naslagwerk gemaakt. Ondanks dat Alice Zaslavsky dus uit Australië komt zijn alle beschreven groenten ook in Nederland goed verkrijgbaar.

De groenten in Een ode aan groenten zijn ingedeeld op kleur. Die kleuren zijn al zichtbaar als je het boek nog niet hebt opengeslagen. Iedere groente begint met een inleiding gevolgd door alinea's over onder andere kopen & bewaren, lekker met, bereiden en voorbereiden en soms over verschillende nevensoorten zoals laos bij gember. Bij iedere groente zijn zo'n 2-3 recepten geplaatst, waardoor er dus zo'n 150 recepten staan in Een ode aan groenten.

De van oorsprong Georgische Alice Zaslavsky begint het boek overigens met een aantal handige hoofdstukjes: 'De groentematrix', een overzicht van een aantal groenten met verschillende bereidingswijzen voor wanneer je zelf wilt experimenteren met groenten, 'Het hittespectrum' over de verschillende bereidingswijzen zoals onder andere koken, blancheren, stoven & smoren en frituren en tot slot 'De perfecte voorraadkast', uiteraard over bijvoorbeeld specerijen, zuren, olie, peulvruchten, granen en smaakmakers. Ze eindigt het boek met eenvoudige recepten voor lichte en donkere bouillon, een overzicht van favoriete kookboeken een handige seizoenskalender en een onvermijdelijk register.

Maar verreweg het interessantste deel is uiteraard dat deel over de groenten zelf. Na de eerder genoemde informatie per groente volgt steeds een aantal recepten. Bij alle recepten staat ook nog extra informatie, bijvoorbeeld over de oorsprong van het recept en er zijn meestal extra tips.

Een ode aan groenten is zo uitgebreid dat je nooit meer een excuus kan hebben om geen maaltijd met groenten te bereiden. Ik maakte uit het hoofdstuk 'Donkergroen' de zomerse slice, een Australisch eiergerecht dat veel wegheeft van de Italiaanse Frittata. Het donkergroen komt van de courgettes in het recept, maar daarnaast zitten er ook nog erwtjes, mais en tomaten in. Hoewel veel recepten vegetarisch zijn zat in deze slice ook bacon. Dat maakt het boek voor mij eigenlijk nog mooier: Een hoofdrol voor groenten, maar niet 'krampachtig' vegetarisch.
Verder maakte ik nog de Chow mein met peultjes en kool uit het hoofdstuk lichtgroen. Een Chinees roerbakgerecht met noedels. Ook die werd hier in huis ontzettend goed ontvangen.

Alice Zaslavsky, tegenwoordig culinair correspondent van ABC News Breakfast, heeft in mijn ogen met Een ode aan groenten dé bijbel over groenten geschreven. Met dit boek kan je jaren vooruit. Natuurlijk door de recepten, maar zeker ook door de toegankelijke informatie die je zeker verder helpen met het dagelijks eten van groenten!

Een ode aan groenten

1  2  3  4  5

Dit is niet zomaar een kookboek over groenten, dit is een kookboek waar je van gaat houden. Het laat zien hoe je nog meer uit groenten kunt halen door variatie in kooktechnieken met groenten in de hoofdrol: behalve koken, stomen en blancheren zijn veel groenten ook geschikt om te konfijten, schroeien, roosteren, frituren, stoven of karamelliseren. Niet alleen het toepassen van diverse bereidingswijzen levert verrassende resultaten op, ook kennis over smaakcombinaties. Rode biet past perfect bij daikon, citrus of walnoten. Combineer prei met ansjovis of karwijzaad of venkel met sinaasappel en Parmezaan. De innovatieve recepten zijn maakbaar voor iedereen en overheerlijk: radijsjes uit de oven met kruidenboter of raapjes in cider met een crumble van zuurdesembrood. Serveer geroosterde radicchio met een dressing van kappertjes en zure kersen of broccolisteaks met tkemali. Dit standaardwerk geeft bewaar- en conserveertips en handige weetjes en adviezen van bekende chef-koks. De recepten zijn niet allemaal vegetarisch maar zijn makkelijk te transformeren zodat iedereen kan meegenieten: van aardpeer tot en met zoete aardappel.