Corinnes toekomst - Paula Stern RECENSIE

Recensie: Corinnes toekomst - Paula Stern

Na een tragische gebeurtenis gaat Corinne eindelijk bij het goedlopende familiebedrijf Ahrensberg Koffie werken, iets wat ze al heel lang wil. Maar ook al heeft ze haar opa’s passie voor koffie geërfd, gaandeweg begint ze te twijfelen of de baan wel echt bij haar past. Als ze haar opa’s dagboek vindt, ziet ze dat als een kans om meer te leren over haar opa en hoe hij het familiebedrijf startte. Maar dat is niet alles wat ze vindt…

Corinnes toekomst is een titel die goed bij het boek past. Want hoewel de achterflaptekst de lezer misschien doet denken dat dit een oorlogsboek is, gaat het grootste deel van het verhaal over Corinne en de dingen die zij meemaakt. Corinne is een ambitieuze jonge vrouw die vernieuwende ideeën heeft voor het familiebedrijf, maar zich daarin niet gehoord voelt. Als ze onverwacht samen met haar broer Alexander aan het roer van het bedrijf komt te staan, ziet ze een kans. Maar Alexander is afstandelijk en houdt vast aan traditie, waardoor hun samenwerking niet zo soepel verloopt als Corinne gehoopt had.

Maar Corinne is niet de enige hoofdpersoon. De lezer leert ook Corinnes opa Eberhard goed kennen door de hoofdstukken die vanuit zijn perspectief zijn geschreven. Eberhard is een zachtaardige en zorgzame jongen die de oorlog verafschuwt. Hij worstelt met het feit dat zijn vader een nazi is en voelt zich verantwoordelijk voor diens daden. Na de oorlog begint hij met het smokkelen van koffie om zijn familie te onderhouden, wat het begin is van Ahrensberg Koffie.

Heden en verleden wisselen elkaar dus af, maar dit wordt nergens verwarrend. Boven elk hoofdstuk vindt je namelijk de plaats en datum waarin dat hoofdstuk zich afspeelt. Ook de personages zijn goed te plaatsen, doordat Paula Stern een overzicht van de personen en plaatsen heeft gemaakt die in het begin van het boek te vinden is.

Paula Stern heeft een prettige schrijfstijl die maakt dat het boek vlot leest en er voor zorgt dat Corinnes toekomst ondanks het heftige thema een heel toegankelijk boek is. Bovendien merk je dat ze zich verdiept heeft in de onderwerpen en weet waar ze over schrijft. Hierdoor gaat bijvoorbeeld het interessante proces van het koffie branden echt leven.

Het verhaal bestaat uit meerdere verhaallijnen, waarvan de één toch wel voorspelbaarder is dan de ander. Sommige dingen zie je als lezer namelijk al ruim van tevoren aankomen terwijl Corinne zelf nog niks doorheeft. Andere dingen zijn juist voor zowel de personages als de lezer een verrassing. Er gebeurd in ieder geval genoeg en het verhaal is goed afgewerkt doordat alle verhaallijnen mooi worden afgerond.

Corinnes toekomst is een boek waarmee je heerlijk met een kopje koffie op de bank kan kruipen om te ontspannen en dat je met een goed gevoel achterlaat als je het uit hebt. Het is een boek over het vinden van je eigen weg en over koffiebranden, maar ook over de oorlog en over hoe men na de oorlog hun leven weer oppakte. De toegankelijke manier waarop Paula Stern hier over heeft geschreven en haar prettige schrijfstijl resulteren in een fijn boek.

De erfenis van de koffiebranderij 1 - Corinnes toekomst

1  2  3  4  5
    (15 stemmen)

Aken, 1945. Als Eberhard Ahrensberg na de oorlog terugkeert naar zijn vaderland, ligt zijn leven in scherven. Zijn vader koos de kant van de nazi’s, wat resulteerde in een verloren thuis en verbroken familiebanden. In een poging zijn jonge gezin te onderhouden begint Eberhard koffie te smokkelen.

Aken, heden. Als erfgenaam van het beroemde koffieimperium Ahrensberg is Corinne dol op alles wat met koffie te maken heeft. Samen met haar broer runt ze het bedrijf, al brengt dat soms spanningen met zich mee. Als ze het dagboek van haar grootvader Eberhard vindt, besluit ze om zijn verleden verder uit te zoeken. Tijdens haar onderzoek naar de geschiedenis van het familiebedrijf ontdekt ze een bewogen verleden vol geluk, verraad en vechtlust. Lukt het haar om haar eigen pad te blijven volgen?