Verlaten - Gerard van Gemert RECENSIE

Recensie: Verlaten - Gerard van Gemert

Rayan wordt er door zijn buurmeisje Yara op gewezen dat een hardloper zich vreemd gedraagt en briefjes in een jampotje in de bossen vlak bij school stopt. Wanneer Rayan bijna tegelijkertijd naar een leegstaand kantoorgebouw gelokt wordt en daar de agenda van zijn pas overleden moeder ontdekt, vraagt hij zich af wat zijn moeder met dit alles te maken heeft. Rayan en Yara gaan samen op onderzoek uit en stuiten zo op een onbekend meisje, die in groot gevaar blijkt te zijn. Kunnen ze haar, en zichzelf, beschermen?

Ook zonder ooit van de reeks Eilandgeheimen gehoord te hebben, kan je dit vijfde deel moeiteloos lezen. Verlaten is namelijk een nieuw verhaal, waarbij voorkennis niet noodzakelijk is. Je wordt als lezer stap voor stap meegenomen, het mysterie in, en elke stap levert meer en meer spanning op. Op de achterflap staat aangegeven dat het voor onderzoekers vanaf 12 jaar is, maar zo jong zullen het wel vlotte lezers moeten zijn en de thema's zijn dan misschien wat aan de zware kant.

Gerard van Gemert is een bekende naam in kinderboekenland. Hij schreef al tientallen boeken, waaronder series over voetbal en hockey. Met deze serie Eilandgeheimen geeft hij het podium aan een weliswaar heel populair deel van Nederland onder de toeristen, maar minder populair als het gaat om locatie waar een verhaal zich afspeelt. Van Gemert heeft een erg natuurlijke schrijfstijl. Het afwisselende gebruik van korte en wat langere zinnen zorgt ervoor dat je een goed leestempo aan kan houden en de informatie steeds vlot kan verwerken. De auteur maakt gebruik van samengestelde zinnen, maar nooit zo dat het ingewikkeld wordt.
Hij laat bovendien de scènes naadloos in elkaar overlopen, ondanks het feit dat het erg snel gaat en er ontzettend veel gebeurt op verschillende locaties.

Vooral dat laatste is belangrijk. Er zit namelijk een groot stuk 'opbouw' in het verhaal en daarin laat van Gemert zijn talent zien. De geloofwaardigheid is hoog en je beleeft als het ware alles mee als lezer waardoor je er helemaal in opgaat. Dit verhoogt ook de spanning en dat hoort zo bij een jeugdthriller. Verlaten is dan ook zeker deze term waardig. Zodanig zelfs dat het op sommige momenten wel erg spannend wordt voor de jongere lezers.

Daarnaast laat van Gemert ook nog een paar zware thema's los op het publiek. Het overlijden van Rayan's moeder, de eerste verliefdheid, psychische problemen bij de jeugd en een hoofdpersonage met een crimineel verleden. Dit alles maakt Verlaten wel beladen genoeg voor het jongste deel van de doelgroep en daardoor wellicht ook wat minder aantrekkelijk. Toch weet de auteur er nog genoeg luchtigheid in aan te houden, waardoor de spannende verhaallijn niet overschaduwd wordt door al deze thematiek. Dat maakt ook dat het allemaal niet tot in de kern is uitgewerkt, maar dat je er als lezer wel even van kan proeven.

Verlaten herbergt dus heel veel interessants. Een paar erg aantrekkelijke hoofdpersonages, genoeg thema's en een razendsnelle plot met een dijk van een ontknoping. Ideaal voor de jeugd die wil meedenken naar de oplossing van het mysterie rondom de moeder van Rayan en ondertussen flink de stuipen op het lijf gejaagd wil worden.

Recensie: Verlaten - Gerard van Gemert

Eilandgeheimen 5 - Verlaten

1  2  3  4  5

Het superspannende en verrassende vijfde deel uit de jeugdthrillerserie ‘Eilandgeheimen’. De lezer wordt meer dan ooit op het verkeerde been gezet. Voor onderzoekers vanaf 12 jaar. Een hardloper blijkt briefjes uit te wisselen met een meisje door ze in een jampotje te stoppen, dat tussen een groep bomen bij school staat. Rayan haalt er eerst zijn schouders over op. Maar als blijkt dat zijn moeder, die onlangs is overleden, er een rol in speelt, wil hij weten wat er aan de hand is. Met hulp van anderen ontrafelt Rayan stukje voor stukje het grote geheim van zijn moeder. Dat moet snel, voordat het meisje en hijzelf in levensgevaar komen.