Kijk omhoog! - Nathan Bryan RECENSIE

Recensie: Kijk omhoog! - Nathan Bryan

Raket heet Raket omdat er op de dag dat ze werd geboren een beroemde ruimteraket werd gelanceerd. De naam past goed bij haar, want Raket doet niets anders dan naar boven kijken. Op een dag heeft ze een missie. Ze gaat naar de Phoenix Sterrenregen kijken en ze hoopt dat er zoveel mogelijk mensen met haar mee gaan. Maar dat blijkt nog een hele uitdaging. En zal haar broer Jamal eindelijk eens opkijken van zijn telefoon?

Kijk omhoog! is een enorm kleurrijk kinderboek van de hand van Nathan Bryan en Dapo Adeola. Raket is een vrolijk, wijs hoofdpersoontje met een passie voor de sterren. Voor ze gaat slapen, kijkt ze naar de sterren en volgens haar moeder loopt ze eigenlijk de hele dag in de wolken. Dat in tegenstelling tot haar tienerbroer Jamal, die juist de hele dag omlaag kijkt naar zijn telefoon. Zo worden mooi twee thema's verwerven: zowel de hobby van Raket als het gemis van haar broer die door zijn telefoon nooit écht aanwezig is.

De illustraties in Kijk omhoog! zijn niet alleen kleurrijk, maar er is vooral ook veel te zien. Raket draagt de hele dag een astronautenpak en haar kat draagt hetzelfde. Er gebeurt soms enorm veel op een pagina of er zijn gewoon heel veel leuke details te vinden. En soms hebben Bryan en Adeola grapjes verstopt die vooral een meelezende pappa of mamma zullen aanspreken (zo zijn er de 'pers'-kaartjes geplakt op Rakets knuffels die aanwezig zijn bij haar persconferentie).

Behalve dat Kijk omhoog! een leuk verhaal vertelt, hebben Bryan en Adeola hun boek volgestopt met feitjes over sterren, meteoren en de ruimtevaart. Misschien iets te ingewikkeld voor de wat jongere lezer, maar zeker interessant voor oudere broers of zusjes die het stiekem ook nog leuk vinden om, al dan niet samen, een plaatjesboek in te duiken. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het verhaal, dat door verschillende leeftijden verschillend beleefd zal worden. Zo kan Kijk omhoog! prima langere tijd mee in de kinderboekenkast.

Recensie: Kijk omhoog! - Nathan Bryan

Kijk omhoog!

1  2  3  4  5

Rocket weet alles over ruimtevaart en sterrenkunde. Ze wordt later zeker weten een beroemd astronaut. Maar eerst moet ze haar broer Jamal leren omhoog te kijken. Want vanavond kan je een meteorenzwerm waarnemen, een prachtige regen van vallende sterren.
    Rocket trommelt iedereen op om in het park te gaan kijken. Zal ze nu echt de langverwachte sterrenregen zien? En belangrijker: zal Jamal eindelijk van zijn telefoon opkijken?

Een hartverwarmend prentenboek over het delen van je passie