Dag van de Wraak - Katja Brandis RECENSIE

Recensie: Dag van de Wraak - Katja Brandis

Niet alleen de eindexamens naderen, ook de Dag van Wraak, de dag waarop slechterik Andrew Milling wraak zal nemen op de mensen. Toch moeten de eerstejaars van Clearwater High ook blokken om naar het tweede jaar te mogen, want Carag en zijn vrienden krijgen geen green pass vanwege de omstandigheden. En de omstandigheden zijn zenuwslopend. Het is al juni en Sierra is op zoek naar Arula. Zou Arula de oplossing hebben om de Grote Dag te voorkomen?

Inmiddels hebben we al vijf delen lang genoten van Carag en zijn woodwalkervrienden, maar in Dag van de Wraak zal zijn avontuur tot een einde komen. De grote vraag is alleen: weten Carag en zijn vrienden Andrew Milling en zijn leger te verslaan of zal deze spannende serie eindigen zonder happy end? Katja Brandis weet met deze fantasy serie jonge tieners die dol zijn op spanning en avontuur al vijf delen te vermaken met de avonturen van onze woodwalkervrienden. Deel zes gaat hier op door.

Opnieuw is de verhaallijn vergelijkbaar met de andere delen. Het eerste hoofdstuk van Dag van de Wraak trapt af met een flashback van Carag over zijn tijd bij zijn ouders in het wild. Daarna gaat het verhaal verder waar het gebleven was. Het aantal personages is hard toegenomen. Dit maakt het lezen wel ingewikkelder, omdat er weinig uitleg wordt gegeven over wie bij welk "kamp" hoort. Enerzijds is het tempo in het verhaal wel fijn. Anderzijds is het op bepaalde momenten verwarrend.

Dat de verhaallijn van Dag van de Wraak vergelijkbaar is, is niet altijd positief. Hoewel het verhaal heel vlot wordt verteld, is het idee na 6 delen wel een beetje opgebrand. Gezien de lange tijd waarin Katja Brandis naar een climax heeft toegewerkt, waren de verwachtingen hoog. Wellicht te hoog. De actie is qua intensiteit hetzelfde als de voorgaande delen en ook de plottwists zijn vergelijkbaar. Dag van de Wraak mist daarom een spectaculair einde. Toch zijn de sterke punten van de serie ook in de Dag van de Wraak vertegenwoordigd.

Alles samengenomen is Dag van de Wraak een prima einde van de woodwalkerserie. Het verhaal wordt vlot verteld, het thema vriendschap staat centraal en voor jonge tieners is het een spannend verhaal. De verhaallijn is vergelijkbaar met de vorige delen wat zowel positief als negatief is. En voor iedereen die na zes delen nog niet is uitgelezen, Katja Brandis geeft aan het eind een preview van een toffe spin-off over Seawalkers weg!

Woodwalkers 6 - Dag van de wraak

1  2  3  4  5

Dit is het zesde en laatste boek van de succesreeks ‘Woodwalkers’. Voor iedereen vanaf 10 jaar die van een vlot en spannend verhaal houdt. Carag en zijn vrienden bereiden zich voor op de eindexamens van het eerste jaar. Maar de poemajongen kan zich niet concentreren, nu alles erop wijst dat de Grote Dag van de Wraak eraan komt. Overal in de Verenigde Staten plannen Andrew Milling en zijn aanhangers aanslagen. Carag en de andere woodwalkers van Clearwater High proberen de mensen te beschermen. Kan het ondergedoken woodwalkermeisje Arula vertellen wat ze over Milling weet? En slaagt Carag erin om het duistere geheim van zijn gevaarlijke aartsvijand te achterhalen en hem definitief te verslaan?