De dubbele waarheid - Roelof Smit RECENSIE

Recensie: De dubbele waarheid - Roelof Smit

Ruben en Milan zijn twee jonge mannen met elk een verleden en hun eigen beleving van het verhaal. Ruben is een knap model die opgroeide met een veeleisende vader. Milan is onzeker en beïnvloedbaar. Wanneer beide mannen elkaar ontmoeten ervaren ze dit elk op een heel andere manier.

De dubbele waarheid is een boek dat je letterlijk kan omdraaien en dat er twee keer hetzelfde uitziet. Er is geen begin of einde, je kiest zelf aan welke kant je begint. De ene zijde start met het verhaal van Milan en de andere zijde met het verhaal van Ruben. Als lezer beslis je zelf wiens verhaal je eerst gaat lezen, maar dit kan wel een invloed hebben op jouw blik op dit verhaal.

Het is duidelijk dat Roelof Smit een heel originele roman schreef met De dubbele waarheid. Het verhaal zelf is niet ontzettend verrassend maar dat je het op twee verschillende manier kan beleven maakt het wel heel speciaal. Het verhaal van Milan en Ruben draait vooral om homoseksualiteit, een verstoorde vader-zoon-relatie en Me Too. De auteur neemt geen standpunt in en stuurt je niet in een bepaalde richting. Je krijgt twee keer hetzelfde verhaal te lezen door de ogen van iemand met een totaal verschillende achtergrond. En dit zorgt ervoor dat het ganse gebeuren de nodige vragen oproept en ook interessant is als boek om te bespreken met andere lezers.

De schrijfstijl van Roelof Smit is heel aangenaam. De dubbele waarheid bestaat uit allemaal korte hoofdstukken waar je doorheen vliegt. De auteur schreef een verhaal waarbij je moeilijk kan stoppen met lezen omdat je echt wilt weten wat er nu juist gebeurde. Wanneer je dit gelezen hebt draai je het boek om en lees je hetzelfde verhaal nog eens vanuit een volledig ander perspectief. De Me too-gebeurtenis in het verhaal is waar het eigenlijk om draait, maar deze wordt pas later in de verhalen van Milan en Ruben uitgewerkt. Eerst leer je beide mannen beter kennen. Je krijgt een beeld van het gezin waarin ze opgroeiden, hoe ze moeizaam hun weg in het leven vonden en het vinden en realiseren van hun passie niet evident is. Hierdoor wordt aan beide personages wel wat diepgang gegeven en die heb je nodig om hun beleving van het verhaal te begrijpen. Na het dichtslaan van het boek heb je dan ook onvermijdelijk een mening over wat er juist gebeurd is, en zal je ook wat meer sympathie voelen voor één van beide personages. Maar is dit gewoon jouw mening als lezer of ben je toch beïnvloed door de keuze die je maakte aan het begin van dit boek, het verhaal dat je als eerste las? Het is knap dat Roelof Smit de lezer zo aan het denken zet met dit boek.

De dubbele waarheid is een verhaal over homoseksualiteit en Me Too, maar het is vooral origineel door de twee perspectieven. Kies zelf welk verhaal je eerst leest en met welke zijde van het boek je wilt starten. Daarna laat dit boek je niet zo snel terug los.

De dubbele waarheid

Roelof Smit

23 maart 2021

ISBN 9789463810807
    Uitgever Podium
    206 pagina's

Podium

1  2  3  4  5

Ruben: model, knap, succesvol. Milan: intelligent, onzeker, gevoelig. Ze brengen een nacht met elkaar door, maar beleven die allebei anders. Terwijl Ruben zijn weg vervolgt naar internationale roem, stort Milans wereld in. Jaren later gaat Milan de confrontatie met Ruben aan en worden de levens van beide jonge mannen beheerst door #metoo, advocaten en sociale media.
    Wat is er werkelijk gebeurd? Wie is de dader en wie is het slachtoffer? En is de wereld wel zo zwart-wit?
    In De dubbele waarheid zijn de twee kanten van het boek ook de twee kanten van het verhaal. Milan en Ruben vertellen ieder hun eigen versie. Het maakt niet uit welk perspectief het eerst gelezen wordt. Of misschien ook wel...