Virgilius van Tuil - Paul Biegel RECENSIE

Recensie: Virgilius van Tuil - Paul Biegel

In deze uitgave van Virgilius van Tuil zijn drie eerder uitgebrachte boeken over de avonturen van de dwerg Virgilius gebundeld. Virgilius woont met 100 andere dwergen van Tuil op de hei. Maar Virgilius gaat graag op avontuur en komt daarbij regelmatig in de problemen die hij op zijn eigen creatieve wijze probeert op te lossen.

Virgilius van Tuil is een dwerg die je meteen in je hart zult sluiten door zijn eerlijkheid en open kijk op de wereld. Daarnaast durft hij het avontuur aan te gaan om antwoord te krijgen op zijn vragen of om iets voor een mededwerg te kunnen betekenen. De drie boeken hebben allemaal een centraal verhaal/avontuur waarbinnen kleinere avonturen plaatsvinden. In het eerste verhaal gaat Virgilius op zoek naar een spiegel omdat hij wel eens wil zien hoe dik hij is. In het tweede verhaal wordt dwerg Ate 1000 jaar en wil Virgilius hem trakteren op een taart. En in het laatste verhaal overwintert Virgilius in een mensenhuis. De verhalen hebben allemaal een logische opbouw en zijn door de relatief korte hoofdstukken gemakkelijk in delen te lezen. Handig voor de jonge lezer en voor de voorlezers.

Het mooie aan de verhalen van Virgilius van Tuil is dat schrijver Paul Biegel er zowel herkenbare elementen in heeft verwerkt zoals huiswerk moeten maken voor school of niet geloofd worden door je ouders als je over dwergen praat. Als ook een heel ander perspectief, zoals dat Virgilius nog nooit een spiegel heeft gezien. Hierdoor wordt je als (voor)lezer aan het denken gezet over hoe je zelf naar dingen kijkt.

De schrijfstijl van Paul Biegel is heel toegankelijk en vermakelijk. Hierdoor zal Virgilius van Tuil gewaardeerd worden door een brede doelgroep, zowel in leeftijd als in genrevoorkeur. Hij neemt je echt mee in het verhaal van Virgilius van Tuil. Omdat het een vrij tijdloos geschreven verhaal is zal het verschillende generaties aanspreken en is het een boek wat je zowel zelf kunt lezen, als later aan je kinderen en kleinkinderen kunt voorlezen.

Virgilius van Tuil is een echte aanrader voor elke (jonge) boekenfan. Zeker voor liefhebbers van kinderboeken is Virgilius van Tuil een klassieker die je zeker in je kast moet hebben staan.

Virgilius van Tuil

1  2  3  4  5

Op de hei wonen de honderd dwergjes van Tuil. Of nou ja, eigenlijk zijn het er honderd-en-één. Maar Virgilius, die is er eigenlijk nooit. Hij is altijd op avontuur. Niet omdat hij nou zo dapper is, maar omdat hij nergens gevaar ziet. Ook niet als hij mensen tegenkomt… De avonturen van de nieuwsgierige Virgilius zijn hartverwarmend. Paul Biegel is de meesterverteller van de Lage Landen, een van de meest geliefde stemmen in de Nederlandse jeugdliteratuur. Voor zijn werk kon hij onder andere twee Gouden Griffels en vier Zilveren Griffels in ontvangst nemen. Alle hoofdstukken vormen samen een prachtige bundel. Dat maakt deze kinderklassieker van Paul Biegel heerlijk voor het voorlezen, of natuurlijk om zelf te lezen. De illustraties van Mies van Hout zijn warm en kleurrijk.