De zomer waarin alles veranderde - Jenny Han RECENSIE

Recensie: De zomer waarin alles veranderde - Jenny Han

Belly gaat elke zomer met haar broer Steven en haar moeder naar het vakantiehuis van Susannah, de beste vriendin van haar moeder en haar twee zoons, Conrad en Jeremiah. Belly leeft van zomer tot zomer, want alleen in de zomer ziet ze Conrad, de oudste zoon waar ze al jaren een oogje op heeft. Maar ook met Jeremiah heeft ze een goeie band en ze beschouwt de 2 jongens als haar beste vrienden. Maar de zomer dat Belly zestien wordt is een zomervakantie die anders is dan normaal, het is de zomer waarin alles veranderde.

Jenny Han schrijft toe naar het moment waarop alles veranderde. Je blijft een hele tijd in afwachting wat het gaat zijn waarom Belly's leven verandert. Het boek is op zo'n manier geschreven dat het van alles kan zijn, waardoor je door blijft lezen. Jenny Han's schrijfstijl is prettig en vlot, als je eenmaal begint met lezen is het boek zo uit.

De zomer waarin alles veranderde is het eerste deel van de zomertrilogie van Jenny Han. De hoofdstukken zijn geschreven vanuit het perspectief van Belly. Belly is een meisje dat opgroeit met een broer en in de zomer met nog twee jongens die ouder zijn dan haar en ze heeft vaak het gevoel buitengesloten te voelen. Maar toch kijkt ze elk jaar weer uit naar de zomer en dat komt voornamelijk door Conrad. Conrad blijft het hele boek wat mysterieus en stukje bij stukje krijg je te weten waarom Belly hem leuk vindt, maar Conrad zelf blijft voor zowel Belly als de lezer een mysterie. Jeremiah daarentegen is een open boek, hij vertelt alles aan Belly. Hun vriendschap komt goed naar voren in het verhaal. Steven is de typische broer, die zijn zusje nergens bij wil hebben en waar ze regelmatig ruzie meemaakt, maar verder leer je hem niet echt kennen en blijft hij wat op de achtergrond. Taylor wordt neergezet als Belly's beste vriendin, maar die vriendschap komt niet echt goed naar voren. Taylor komt onsympathiek over en denkt alleen maar aan zichzelf. Het is onduidelijk waarom Belly en Taylor vrienden zijn, waar hun vriendschap op gebaseerd is. De meeste personages blijven dan ook wat oppervlakkig. Dit komt deels doordat je Belly niet in haar thuissituatie leert kennen, enkel in haar vakantiemodus. Dat De zomer waarin alles veranderde alleen in het vakantiehuis afspeelt, met weinig verandering van setting maakt het verhaal wel origineel en zorgt ervoor dat je als lezer het gevoel ervaart dat Belly krijgt bij haar jaarlijkse vakanties in Cousins Beach.

Tussendoor zijn er hoofdstukken die in het verleden afspelen. In deze terugblikken haalt Belly herinneringen op en ga je als lezer dingen beter begrijpen. Daarnaast leer je de personages beter kennen en zie je Belly opgroeien van klein meisje tot de zestienjarige die ze is geworden. Maar het waren er iets te veel en waren lang niet allemaal nodig om het verhaal te vertellen. Ook was het verwarrend dat zowel de hoofdstukken in het heden als in het verleden in verleden tijd geschreven zijn. Daardoor was het niet altijd even duidelijk in welke tijd het afspeelde. Dit was vooral als je even afgeleid bent en weer terug het verhaal in moet komen. Bij de terugblikken wordt wel aangegeven hoe oud Belly daar was, ze waren niet op chronologische volgorde dus die aanduiding was fijn.

De zomer waarin alles veranderde is een zomerse Young Adult over vriendschap, opgroeien en met een love triangle. Het boek leest vlot en maakt je nieuwsgierig naar het volgende deel in de zomertrilogie.

De zomer waarin alles veranderde

Jenny Han

14 juni 2021

ISBN 9789048858866
    Uitgever Moon
    256 pagina's

Moon

Young Adult

1  2  3  4  5

Het eerste deel in een heerlijke zomerse serie van bestsellerauteur Jenny Han

Belly Conklin leeft van zomer naar zomer. Alles wat goed en magisch is, gebeurt van juni tot augustus. De winter is slechts een periode waarin Belly de weken aftelt tot de volgende zomervakantie, omdat ze dan niet in het strandhuis, niet bij Susannah, en het allerbelangrijkste, niet bij Jeremiah en Conrad kan zijn. Twee jongens die Belly al kent sinds haar allereerste zomervakantie. Het zijn haar beste vrienden, haar jeugdliefdes en alles daartussenin.

Dan is Belly bijna zestien en breekt die ene zomervakantie aan, die ene prachtige en tegelijkertijd vreselijke zomervakantie, waarin alles verandert. De zomer waardoor Belly's leven nooit meer hetzelfde zal zijn.