Verwachting - Anna Hope RECENSIE

Recensie: Verwachting - Anna Hope

Verwachting beschrijft het leven van de vriendinnen Cate, Lissa en Hannah die al sinds jaar en dag onafscheidelijk zijn. Als jonge, energieke meiden hadden ze wilde plannen voor hun toekomst vol avonturen, hartstochtelijke liefdes en glansrijke carrières. Een aantal jaar later staan ze er eenieder anders voor. Het leven daagt hen op meerdere vlakken keer op keer uit en het is een understatement te zeggen dat het niet is geworden wat ze ervan hadden verwacht. Gaandeweg zijn ze ook elkaar een beetje uit het oog verloren maar diep van binnen brandt nog steeds dat jeugdige verlangen naar hun onbezonnen dromen. Met een in slaap gesukkeld liefdesleven, een acteercarrière die niet van de grond komt, een alles verhullende kinderwens en een gezonde doses goede moed gaan de jonge vrouwen het leven tegemoet inclusief alle bijzondere twists die op hen wachten.

Anna Hope schetst met Verwachting een herkenbaar evenbeeld voor vele jonge vrouwen. Ongetwijfeld iedere lezer zal zich in zekere zin herkennen in de situaties van de vriendinnen. Hoewel de drie vriendinnen nauw met elkaar verbonden zijn voel je als lezer ook een zeker mate van jaloezie. Waar de vrouwen zichzelf – en hun eigen leven – bekritiseren kijken ze met argusogen naar het bestaan van de andere twee. Voor de buitenwereld lijken ze het namelijk helemaal gemaakt te hebben.

De schrijfstijl van Anna Hope is recht door zee en het verhaal komt al snel tot de kern. Met korte zinnen en hoofdstukken die zich dynamisch afwisselend in het verleden en verleden afspelen leer je als lezer de drie dames goed kennen. Door de verschillende karakters kun je je afvragen hoe de band eens zo sterk was. Al snel wordt dit echter duidelijk en hoewel er niet meer zo vaak contact is voel je de innige vriendschap door de bladzijdes heen.

Het verhaal is vanuit het perspectief van de drie vriendinnen beschreven. Hierdoor kom je veel over hen te weten. Hoewel er hier en daar andere personages de revue passeren concentreert het boek zich echt rondom de drie vriendinnen, wat maakt dat de dynamiek mooi tot uiting komt. Gedachtes, gevoelens en belevenissen komen echt tot leven en als lezer word je meegezogen in het verhaal. Een bijkomend nadeel is dat het boek maar moeilijk weg te leggen is.

In Verwachting neemt schrijfster Anna Hope je als lezer mee in het gezamenlijke verleden, het teleurstellende heden en hoopvolle toekomst van de drie vriendinnen Cate, Lissa en Hannah. Met haar pakkende manier van schrijven voel je je al snel onderdeel van dit hechte drieluik en hoop je na de eerste bladzijdes al oprecht het beste voor hen. Verwachting is voor iedere jonge vrouw die worstelt met de keuzes des levens en is heerlijk opbeurend als je zelf eens baalt van je leven. Een echte aanrader!

Recensie: Verwachting - Anna Hope

Verwachting

Anna Hope

20 januari 2021

ISBN 9789026352850
    Uitgever Ambo|Anthos
    368 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

Verwachting van Anna Hope gaat over je weg vinden in het leven: als moeder, als dochter, als echtgenote en als goed mens. Wat is een zinvol leven, en hoe bereik je dat? Voor de fans van Elizabeth Day.

Verwachting is de bejubelde roman van Anna Hope, die dit jaar op vele shortlists zal prijken. Voor fans van Zadie Smith, Sheila Heti en Sally Rooney.

Hannah, Cate en Lissa zijn jong, ambitieus en onafscheidelijk. Ze wonen samen in een huis in Oost-Londen. Hun dagen zijn gevuld met kunst en activisme en staan bol van liefde en uitgelatenheid. Ze hebben hun hele leven nog voor zich.

Tien jaar later is alles anders. Hannah is tevreden met haar leven en met Nathan, maar heeft een allesverzengende kinderwens. Cate is naar Canterbury verhuisd na de geboorte van haar zoon en voelt dat ze zichzelf kwijtraakt. Lissa staat op het punt om door te breken als actrice, maar privé gaat het slecht. Alle drie worstelen ze met dezelfde vraag: wat is een zinvol leven, en hoe bereik je dat?

Verwachting is hartverscheurend en opbeurend tegelijk en gaat over je weg vinden in het leven: als moeder, als dochter, als echtgenote, en als goed mens.