14 muisjes gaan naar bed - Kazuo Iwamura RECENSIE

Recensie: 14 muisjes gaan naar bed - Kazuo Iwamura

Het prentenboek 14 muisjes gaan naar bed is geschreven door Kazuo Iwamura. Het boek is al in 1994 geschreven en uitgebracht in Japan en is nu in 2021 uitgebracht in het Nederlands. Het boek gaat over een muizenfamilie die laat zien hoe het einde van hun dag eruit ziet. De muizenfamilie bestaat uit opa, oma, vader, moeder en 10 kleine muisjes. Het verhaal lijkt wel wat door elkaar te lopen. Er wordt namelijk door moedermuis aangegeven dat het eten klaar is en zij vraagt hulp bij het dekken van de tafel. Op de volgende pagina gaan de muisjes in bad en voeren hun badritueel uit. Wanneer zij in bad geweest zijn, zitten zij vervolgens met elkaar aan tafel te eten. Dit is wel wat verwarrend maar is mogelijk een ritueel uit het buitenland.

De illustraties zijn donker van kleur, de pagina is vrijwel geheel één kleur zoals groen of blauw. Door deze achtergrondkleur is de tekst helaas niet altijd even goed te lezen. Je moet 's avonds een goede lamp hebben aan staan om het boek te kunnen voorlezen. Daarnaast zijn de illustraties druk en vol, er gebeurt heel veel op de pagina. Alle muisjes zijn afgebeeld en doen bijna allemaal iets anders waardoor je snel afgeleid bent van het verhaal en veel te bekijken hebt. De familieband en de gezamenlijkheid wordt erg leuk in beeld gebracht.

De trefwoorden die bij dit boek genoemd worden zijn muizen, natuur, bedtijd en voorlezen. Deze zijn passend bij het verhaal, alleen natuur valt iets buiten de boot en is niet direct te linken aan het verhaal. Op de achterkant is te lezen dat het boek geschikt is voor kinderen vanaf 3 jaar en dat het een vertederend prentenboek voor op het nachtkastje is. Verterend is het zeker en de bedrituelen worden leuk besproken. Echter, zijn de platen donker en is er zoveel te zien op de pagina dat dit mogelijk de kinderen juist meer alert en wakker maakt.

14 muisjes gaan naar bed

1  2  3  4  5

Een vertederend prentenboek voor op het nachtkastje over de bedtijdrituelen van de muizenfamilie. Voor slaapmutsjes vanaf 3 jaar. De avond valt en de muizenkinderen gaan voor het eten in bad. Na het avondmaal praten de 14 muizen over hoe de dag was, ze poetsen hun tanden en doen een plasje, en dan is het tijd voor een verhaaltje en een slaapliedje.